besluiten - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu besluiten - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

besluiten

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

07 Augustus 2014 | Indonesië, Amlapura

Jasri 7 augustus 2014,
Ha die lezers. De afgelopen dagen zijn we weer druk in de weer geweest met het beoordelen van de aanvragen van ouders die aangeven de kosten voor de kleuterschool niet te kunnen dragen. We vragen dan ook altijd om een bewijs van onvermogen van de plaatselijke overheid maar gaan ook alle nieuwe aanvragers langs om de situatie met eigen ogen te bekijken. Dat doen we samen met het hoofd van de kleuterschool Ibu Nyoman en1 van de leraressen, Ibu Wayan.
Die thuisbezoeken zijn behoorlijk confronterend. Ten eerste wordt je geconfronteerd met soms schrijnende armoede maar je wordt ook geconfronteerd met je eigen bevoorrechte positie. Waar je wiegje heeft gestaan bepaalt toch voor een groot deel wat jouw kansen zijn in het leven. Ons wiegje stond duidelijk op een beter plek als het wiegje van veel van de aanvragers. Niet dat je dat aan hen merkt. Haast alle huizen zijn hoewel zeer armoedig wel schoon en opgeruimd en de mensen zijn blijmoedig, beschaafd en stralen ook een trots uit.Ik heb veel respect voor de manier waarop zij met hun omstandigheden omgaan, weet niet hoe ik dat gedaan zou hebben.
Brenda en ik zijn heel dankbaar dat we door de ondersteuning van onze trouwe regelmatige en ad hoc donateurs in staat zijn hier in ons dorp een aantal kinderen te helpen aan een betere en vroegere start in het onderwijs. De kleuterschool is belangrijk omdat het hun eerste kennismaking met school is maar ook omdat ze al Indonesisch leren. Thuis wordt alleen Balinees gesproken (echt een andere taal, geen dialect) terwijl op de lagere school wordt verwacht dat ze al Indonesisch kunnen spreken. Ook beginnen ze al een beetje met lezen en schrijven en rekenen. Daarnaast is het ook een plek waar ze lekker met vriendjes kunnen spelen. Dus gewoon belangrijk in hun ontwikkeling.
Samen met de aanvragen van kinderen die we nu voor het 2e jaar gaan ondersteunen hebben we 31 aanvragen binnen gekregen. Voor alle 31 geldt dat wij de aanschaf van de uniformen, schoenen en tassen voor ons rekening nemen. Voor 28 geldt dat we ook het maandelijkse schoolgeld gaan betalen. Van de andere 3 hebben we de indruk dat de ouders in staat moeten zijn die maandelijkse kosten zelf te betalen. Die besluiten hebben we in nauw overleg met het hoofd van de school en de juffen genomen omdat zij het beste de situatie van die ouders in kunnen schatten.
Al met al waren het 2 indrukwekkende dagen die ons weer hele nieuwe stukken van Jasri hebben laten zien. Het mooiste van dat alles waren de mensen en hun manier van doen. Ik hoop dat jullie daar op de foto's iets van terug zien.
Ik wil eindigen met nogmaals alle donateurs van harte te bedanken voor hun bijdrage dankzij jullie kunnen we nu al zowat 5 jaar ons plaatselijke kleuterschool Bina Purwaka ondersteunen en het is fantastisch dat we daar continuïteit in kunnen bieden.
Hartstikke bedankt en salam hangat,
Ad en Brenda.

• 07 Augustus 2014 - 09:45

Nico:

Beste Brenda en Ad,

Na onze bezoeken aan Bali van de laatste jaren kan ik mij de armoede een beetje voorstellen.
    Tijdens het fietsen en tijdens het rondlopen heb ik wel het een en ander mee gekregen.
    Ik realiseer mij terdege dat wat ik gezien heb een puntje van het geheel is.
    Het zal niet eenvoudig zijn om tussen armoe en armoe een onderscheid te moeten maken.
    Het is maar goed dat de mensen van de school daar in helpen.
    Ja wij hebben mazzel met de plek waar onze wig heeft gestaan.
    Tom verwoorde dat ook zo toen hij de armoe zag in Nicaragua.
    Aan ons de taak om dat te doen wat wij kunnen en ik denk dat jullie dat op een goede manier doen.
    Respect naar de mensen en ze serieus nemen.
    Al met al vind ik dat jullie dat op een mooie manier invullen.
    Succes met alle beslissingen.

Nico

• 07 Augustus 2014 - 09:45

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Het moet geweldig moeilijk zijn om zulke ingrijpende beslissingen te nemen over de toekomst van kinderen die door de thuissituatie niet in staat zijn om anders onderwijs te volgen.
    Weer 31 kinderen die een start krijgen voor een toekomst met onderwijs.
    Veel plezier in het nieuwe schooljaar en met jullie mooie werk.

Rita en Fred,
    xje

• 07 Augustus 2014 - 10:33

Leo:

Hoi Ad en Brenda,

Die 2 dagen langs de gezinnen om de armoede te beoordelen, kosten veel energie. Bali is een toeristische trekpleister, maar toch met veel armoede. Harstikke goed dat jullie deze activiteiten in goed overleg met de mensen van de school, ook oppakken. Ik ben blij dat ik er ook een kleine bijdrage aan kan leveren.

Leo

• 07 Augustus 2014 - 12:52

Nathalie:

Lieve Brenda en Ad,
    Zo fijn wat jullie en de gulle gevers voor hen mogen betekenen. Gods Zegen!
    Liefs Nathalie

• 07 Augustus 2014 - 14:46

Brenda Reimers:

Lieve Brenda en Ad,

Het zal idd niet makkelijk zijn om langs de gezinnen te gaan. Echt super dat jullie dat doen.

Veel liefs,
    Mathieu & Brenda xx

• 12 Augustus 2014 - 14:49

Marcel:

Hoi Ad en Brenda,

Weer een nieuw schooljaar, weer kansen voor kinderen op een goede toekomst. Wat goed dat jullie dit doen, jullie hebben een hart van goud!!!! Ik hoop dat jullie hier nog lang mee door kunnen gaan.

Kssszz & Grtzzz Marcel

• 26 Augustus 2014 - 11:27

Margareth :

Beste Brenda en Ad,

Heel goed om te lezen dat jullie zoveel energie steken in dit project. Ik sluit me aan bij de opmerking van Leo dat Bali een enorme toeristische trekpleister is maar helaas ook nog veel armoede kent.
    Heel veel succes verder met alles en misschien kom ik weer een keer naar Bali om ook een bezoekje te brengen aan de school!

Groetjes
    Margareth

• 26 Augustus 2014 - 15:09

Ad En Brenda:

bedankt voor je reactie margareth en dat moet je zeker doen!

• 01 September 2014 - 23:40

Paul:

Hallo Ad en Brenda,

Jouw stukje op de site geeft mij het gevoel dat mijn maandelijkse druppeltje op de gloeiende plaat er wel degelijk toe doet. Mede dankzij jullie inzet. In oktober zijn wij naar verwachting in Bali. Wie weet kunnen we langswippen?

Groet

Paul vd Geest

• 02 September 2014 - 03:55

Ad En Brenda:

Jullie druppels zorgen hier binnen ons dorp voor een kleuterschool waar meer kinderen naar toe kunnen en waar meer activiteiten ontplooid worden en de kinderen een goede en leuke start in het naar schoolgaan hebben, Paul. Heel belangrijke druppels dus. Wanneer je hier in oktober bent moet je zeker langs komen. Stuur me een mail Paul, wanneer je mijn mailadres niet hebt kun je dat aan Leo of Margareth vragen. groet Ad