we zijn er ook voor dit jaar weer uit - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu we zijn er ook voor dit jaar weer uit - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

we zijn er ook voor dit jaar weer uit

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

04 Augustus 2017 | Indonesië, Amlapura

Jasri 4 augustus 2017,
Ha die lezers,
De afgelopen 2 weken zijn we verdeeld over 3 dagen samen met het hoofd van de kleuterschool en een lerares de ouders afgeweest die ons dit jaar hadden gevraagd om ze bij te staan.Totaal waren er 33 aanvragen waarvan er 3 kwamen van mensen van buiten ons dorp. We hebben besloten om alleen aanvragen te beoordelen van binnen ons dorp omdat het financieel gezien al moeilijk genoeg is om daar volledig aan te kunnen voldoen.
De huisbezoeken zijn altijd weer heel confronterend. De plek waar je wieg heeft gestaan is zo bepalend voor hoe je je leven begint en wat de mogelijkheden zijn die het leven je biedt. Wij hebben in Nederland zo'n hoge mate van welvaart en opvang, dat is niet te vergelijken met de omstandigheden waaronder op Bali nog best wel grote delen van de bevolking moeten leven. De middenklasse begint zich te ontwikkelen maar er is nog een hele grote groep mensen daaronder die varieert van nog redelijk tot soms heel arm. Bij de huisbezoeken was het overgrote gedeelte op een zelfde niveau in te schatten en dat is echt de eindjes aan elkaar knopen. Dat zijn de mensen die werken als dagloners in de bouw of op het veld, verkopers, vissers e.d. Mensen wiens inkomen nooit echt hoog is en al helemaal niet vast omdat ze afhankelijk zijn van opdrachten, vangst, oogst en geen werk betekent geen inkomsten. Er waren een paar gevallen die nog onder dat niveau zaten waarschijnlijk omdat er in heel de familie geen geld of grond is.
Slechts in 1 geval hebben we in overleg met de juffen besloten geen toekenning te doen omdat zowel man als vrouw een vaste baan hadden en ze ook over een mooi en net nieuw huis beschikten. Naar onze gezamenlijke mening had dit gezin onze steun niet nodig.
Van de overige 29 gevallen hebben we voor allemaal besloten dat we de uniformen en schoenen voor onze rekening zouden nemen. Dat zijn in 1 keer wat grotere uitgaven en dat is best moeilijk op te brengen voor deze mensen. Voor 4 van de 29 hebben we besloten om niet het maandelijkse schoolgeld te betalen. We hebben daartoe besloten omdat deze mensen in alle 4 de gevallen ook een vaste bron van inkomsten hadden en hoewel deze niet groot is moet het voor hen mogelijk zijn om zelfl maandelijks het schoolgeld voor hun kind te betalen. Voor de andere 25 betalen we wel maandelijks het schoolgeld.
Het is nooit leuk om mensen te moeten teleurstellen maar we zijn er van overtuigd dat we onze beslissingen op de juiste gronden hebben genomen en we zijn heel blij dat we dankzij jullie trouwe sponsoring ook dit jaar weer de nodige kinderen kunnen helpen hier in Jasri.
We zijn ook heel blij met een aantal eenmalige schenkingen die we hebben gehad naar aanleiding van mijn vorige oproep. Natuurlijk kunnen we altijd meer geld gebruiken maar we zijn hier erg blij mee.
Betekent dat we ook dit schooljaar weer door kunnen gaan met het tandenpoetsproject, met de wekelijkse maaltijden voor alle kinderen en het ondersteunen van het meedoen met kleur- en danswedstrijden.
Salam hangat,
Ad en Brenda

• 04 Augustus 2017 - 13:24

Nathalie:

Hi Ad en Brenda,

Ik weet zeker dat jullie samen met de schoolleiding goede en wijze beslissingen hebben genomen.
    Dank jullie wel voor dit alles, het zal niet altijd gemakkelijk zijn geweest.
    Heel veel succes met het nieuwe schooljaar!!
    Liefs en Gods Zegen, Netje

• 04 Augustus 2017 - 17:08

Niels En Inge:

Prima verslag Ad! Geen makkelyke taak om die centjes eerlyk to tewyzen. Jammer dat we de haring niet gemeenschappenlyk door de uitjes kunnen sleuren!! Maar zal op jullid proosten by Wim en Syl hopenlyk
    Je Canadians

• 04 Augustus 2017 - 23:05

Marcel:

Hai Ad en Brenda,
    Jullie hebben weer een lastig traject op een goede manier afgerond.
    Harde criteria helpen niet altijd, het gevoel is vaak veel meer zeggend. En dat is jullie wel toevertrouwd. Succes met de ondersteuning in het nieuwe schooljaar.
    Grtz Marcel en Jolanda

• 08 Augustus 2017 - 09:54

Rita En Fred:

Elk jaar weer een moeilijke periode om de goede afweging te maken om kinderen een kans te geven op onderwijs, waarvan de ouders het niet breed hebben. Het zit er op en het is weer gelukt!
    Wat een mooi en goed werk! Veel succes in het nieuwe schooljaar.

Groetjes,
    Rita en Fred