de gunung agung - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu de gunung agung - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

de gunung agung

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

23 September 2017 | Indonesië, Amlapura

Beste lezers,
Ik heb slecht nieuws. Op dit moment wordt Bali bedreigd door een uitbarsting van de grootste vulkaan van Bali, de Gunung Agung. Deze voor de Balinezen heilige berg ligt in het district Karangasem op zo'n 20 a 25 km vanaf Jasri het dorpje waar de kleuterschool in ligt. De status van de vulkaan is de afgelopen 2 weken verhoogd van 1 "normaal" via 2 en 3 naar de hoogste fase 4 "gevaar". De kans op een grote eruptie is zeer groot en omdat Jasri in het mogelijk stroomgebied van koude lave stromen, keien en modderstromen ligt, zijn de mensen inmiddels ook opgeroepen om zich klaar te maken voor evacuatie. Er zijn al duizenden mensen geevacueerd uit dichterbij de vulkaan liggende gebieden. Al met al is het een zeer onzekere zaak maar het is wel duidelijk dat er iets staat te gebeuren met de vulkaan. Brenda en ik zijn gisteren vanuit Jasri vertrokken naar het 10km verderop liggende Candidasa omdat dat beschut ligt tussen de heuvels en daar hebben we al zeker 8 aardschokken gevoeld sinds gisteravond. We weten niet hoelang dit gaat duren en wanneer mensen weer naar hun dorenp terugkunnen maar de laatste eruptie van de Gunung Agung in 1963 heeft zich voort gedaan in de periode februari/ maart en daarna nog een eruptie in mei.We kunnen eigenlijk alleen maar hopen op een "gunstige" eruptie met zo min mogelijk slachtoffers en zo min mogelijk schade. De fotoos bij dit verslag zijn vorige week gemaakt bij het officieele fotoos maken voor de school en het uitdelen van de schoenen maar mijn hoofd staat nu niet echt naar het schrijven daarover. Laten we hopen dat al onze leerlingen, juffen en de schoonmaakster en hun families ongedeerd blijven.
Salam hangat,
Ad en Brenda

  • 23 September 2017 - 17:13

    Brenda Reimers:

    Verschrikkelijk.. ik heb het zo met jullie te doen. Laten we hopen dat het niet zo heftig wordt en dat iedereen veilig is. Sterkte met alles. xxx

  • 23 September 2017 - 19:00

    Nathalie:

    Heel veel sterkte voor jullie en alle bewoners. Hopen op een zeer goede afloop!!
    Liefs Nathy

  • 23 September 2017 - 22:24

    Peter Pieplenbosch:

    Ja, Ad en Brenda, hoop maar gauw dat al die ellende snel voorbij gaat en het gewone leven straks weer zijn gang kan gaan. Maar ja, leven is ook ondoorgrondelijk, wat heeft het voor jullie en de rest van Oost Bali nog in petto. Volg de Indonesische TV hier live online op mijn Tablet en heb keuze in verschillende kanalen.
    Toch slaap ik er slecht door en denk ik vaak aan jullie, het schooltje en de inwoners op Bali terug, maar vooral in deze omstandigheid is dat extra moeilijk .Hoop en maak maar het beste van GBU., xxx, grt, Peter.

  • 24 September 2017 - 02:14

    Niels En Inge:

    Julie zyn in onze gedachten.! Zyn.nu aan het Toba Meer in Noord Sumatra dus een beetje in de buurt maar wel aan de andere kant... Het allerbeste met de veiligheid voor de school en jullie!

  • 24 September 2017 - 10:28

    Leo:

    Ad en Brenda,
    Sterkte in deze angstige periode voor Bali. Ik hoop dat de vulkaan zich rustig houdt.

  • 24 September 2017 - 12:18

    Maartje Hoogendijk:

    Geachte Ad en Brenda,
    Al zoekend naar informatie over de eruptie en het volgens deskundigen nabije uitbarsten van de Gunung Agung kwam ik jullie verslag tegen.

    Voor een rustige vakantie op Bali heb ik in Jasri, Villa Anggrek gehuurd van 4 november tot en met 28 november a.s.
    Ik begrijp dat jullie inmiddels zijn geevacueerd naar Candidasa. Laten we hopen dat een ramp zal uitblijven en dat iedereen t.z.t. weer ongedeerd naar huis kan en het dagelijkse leven weer kan oppakken.
    En de komende weken zal leren of ik mijn vakantie volgende maand in Jasri zal kunnen doorbrengen.i

    Waarom ik jullie durf te schrijven is niet alleen vanwege de huidige situatie in Jasri maar omdat een vriendin van mij eenzelfde project beheert in Nairobi, Kenia voor de kinderen van Kibera.
    Ook het verstrekken van schoenen, schooltassen, betalen van schoolgeld voor kinderen van wie de ouders dat niet kunnen enz. enz. Het trof me zo.
    Heel veel sterkte en laten we hopen dat alles en iedereen in het gebied er goed van afkomt vooral de school en dat ik t.z.t. kan kijken waar die ligt in Jasri.

    Met vriendelijke groet,
    Maartje Hoogendijk
    Dordrecht




  • 24 September 2017 - 14:00

    Ad En Brenda:

    Allen bedankt voor jullie reacties. Maartje wanneer je avkantie doorgaat en alles in orde is in Jasri ben je van harte welkom om de kleuterschool te bezoeken. Laten we hopen dat dat mogelijk is en dat het district Karangasem en de rest van Bali veel ellende bespaard blijft.
    Hartelijke groet,
    Ad en Brenda.

  • 24 September 2017 - 23:36

    Ton:

    Aanstaande donderdag vliegen we naar Bali....kan dat?? Of beter proberen om te boeken?? Wil er graag heen, maar twijfel nu.....doen we er wel goed aan?!

  • 25 September 2017 - 03:27

    Ad En Brenda:

    Ton, wanneer ik jou was zou ik bij de vliegtuigmaatschappij of je reisbureau informeren. Het lijkt me zinloos om de problemen op te zoeken. Wanneer er echt een uitbarsting komt (en dat is zeer waarschijnlijk) wanneer je hier bent, zal het niet gemakkelijk zijn om het eiland weer te verlaten. Dus pas komen als de status van de vulkaan weer normaal is, is mijn advies.

  • 25 September 2017 - 06:04

    Richard:

    Beste Ad en Brenda, long time no see! :)
    Op zoek naar info over gunung Agung kwam ik hier terecht. Vervelend, en spannend ook. Van wat ik lees gaat er wel een uibarsting komen, maar hebben de experts nog geen idee wanneer dat gaat plaatsvinden. In november kom ik wellicht langs met S en de kids... Hopen dat het huis er nog staat. Veel sterkte en liefs,

    Richard

  • 25 September 2017 - 07:36

    Ad En Brenda:

    bedankt richard. laten we hopen dat de mensen hier veel ellende bespard blijft maar ook vandaag weer de nodige aardschokken gevoeld dus ben toch bang dat er echt iets te gebeuren staat.

  • 25 September 2017 - 14:36

    Rita En Fred:

    Hoi Brenda en Ad,

    We hopen voor jullie en al degenen die daar wonen dat het allemaal mee gaat vallen. Hopen maar dat de vulkaan "weer snel in slaap valt".

    Groetjes,
    Rita en Fred

  • 26 September 2017 - 02:38

    Bert Reijers:

    Ad en Brenda

    Ik ben een paar jaar geleden bij jullie geweest.
    Ik was daar met Peter Loenen en we hebben echt genoten van jullie ontvangst.

    Heel veel sterkte toegewenst.
    Wij waren van plan om deze week nog naar Bali te komen.
    Maar door de omstandigheden hebben we onze reis gecanceld.

    Take Care

    Groeten Bert Reijers

  • 26 September 2017 - 16:54

    Ad En Brenda:

    Bedankt Rita en Fred,
    Ja Bert ik begrijp dat jullie nu niet komen. De code voor de luchthaven is vandaag ook van geel naar oranje gegaan dus de kans dat die dichtgaat is zeer zeker aanwezig. Laten we hopen op beperkteschade voor bevolking en eiland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ad

De kinderen op deze school hebben we geholpen aan nieuw meubilair en speeltoestellen. We hebben een computer aangeschaft, betalen de 2-wekelijkse zwemlessen, het wekelijkse eten en vullen de salarissen van de leerkrachten en de schoonmaakster aan. Daarnaast betalen we het schoolgeld , het uniform, de schooltas en goede schoenen van kinderen wiens ouders dat niet kunnen betalen. Wil je doneren dan kan dat natuurlijk. NL21INGB0001978830 t.n.v. D.van Dommelen en/of A.H. Landheer te Berkel en Rodenrijs.

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1854
Totaal aantal bezoekers 175158

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2009 - 04 December 2023

help de school

Landen bezocht: