het is nog niet klaar met de gunung agung - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu het is nog niet klaar met de gunung agung - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

het is nog niet klaar met de gunung agung

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

02 Oktober 2017 | Indonesië, Amlapura

Candidasa 2 oktober 2017,
Vanmorgen naar de kleuterschool geweest om de maand af te rekenen en ook om er gewoon lekker even te zijn te midden van alle kinderen, juffen en altijd aanwezige ouders (veelal moeders). De status van de berg is ongewijzigd en dus het hoogste risico wat inhoudt dat er binnen 24 uur een eruptie kan zijn.
Gezien het hoge aantal vluchtelingen heeft de overheid aangegeven welke dorpen echt moeten evacueren en welke nog relatief veilig zijn. De gemeente (luhuran) waaronderJasri valt, is onderdeel van de dorpen die moeten ontruimen met uitzondering van....Jasri. Daarnaast is er een kaartje uitgegeven waarop is aangegeven wat het verwachte stroomgebied is van eventuele lava en eventuele lahar (koude lava/modderstromen en keien). Het Lahar gebied is met de kleur geel aangegeven en de hele luhuran inclusief Jasri maakt deel uit van het gele gebied. Dat bevreemt mij niet want in onze tuin liggen grote rotsen van de lahar van de laatste uitbarsting in 1963/1964. Nu komen die lahar voornamelijk voor wanneer er sprake is van ernstige regenval. Maar een grote vulkaanuitbarsting veroorzaakt vaak zelf ernstige regenbuien dus dat we nu nog in het droge seizoen zitten zegt niets.
Al met al voor ons reden om niet thuis te slapen (ook al omdat ons huis naast een riviertje ligt) maar in Candidasa te blijven dat niet door lava of lahar geraakt kan worden. Ik baseer mij liever op de gegevens van de vulkanoligsche dienst dan op een politiek/economisch besluit.
Vanwege het bovengenoemde besluit is het dagelijkse leven in Jasri dus weer zowat zoals het was omdat iedereen geacht werd terug te keren naar hun huis voorzover ze al vertrokken waren. Veel mensen slapen uit voorzorg wel in hogergelegen gebieden rond Jasri en komen dan in de ochtend weer terug. Dat geldt ook voor mensen die wel officieel geevacueerd zijn. Veel mensen gaan overdag toch het gevaarlijke gebied weer in om het land te bewerken of hun nog niet geevacueerde dieren te verzorgen. Er zijn ook al veel dieren geevacueerd maar lang niet allemaal.
Al met al is er dus genoeg om je zorgen over te maken en die zorgen betreffen niet onszelf, wij hebben een gegarandeerd inkomen en zijn nu veilig maar de plaatselijke bevolking heeft zoveel meer te verliezen. Wanneer dit echt een ernstige eruptie wordt, loopt niet alleen hun leven gevaar, ook zal dat hun leefomgeving ernstig beinvloeden en ook de economie van Bali gaat hier erg onder lijden. Nu al zijn er veel mensen die hun boekingen wijzigen of cancelen en dat betekent dus veel voor de vele mensen die hier op de een of andere manier hun brood verdienen via het toerisme. Wij kunnen (hoezeer we ook van het eiland en haar bevolking houden) altijd besluiten om het eiland te verlaten. Voor de mensen hier geldt dat niet.
Toch nog eindigen met wat positieve dingen. Het is goed om te zien hoe de plaatselijke bevolking via hun sociale samenhang op korte termijn opvang had geregeld voor de vluchtelingen en het is fijn dat veel expats en toeristen daar hun steentje in bijdragen door fysiek hulp te verlenen danwel te zorgen voor de benodigde goederen danwel kosten op zich nemen voor benodigde levensmiddelen. Ik wil er daarvan 1 met name noemen en dat is Vrienden voor schoonwater Indonesie die op dit moment waterfilters geeft aan vluchtelingen kampen. Deze filters kunnen 2 jaar gebruikt worden en daarmee kan van leidingwater, pompwater en rivierwater schoon drinkwater gemaakt worden. Iets wat in de kampen zeer nodig is maar deze filters kunnen dus ook na een ramp goed gebruikt blijven worden in de verschillende dorpen. Hun rekeningnummer is NL62RABO0376535091 tnv W. Vooren, onder vermelding van: Waterfilters.
Het andere positieve nieuws is dat juf Kadek Ayu Trisnawati is bevallen van een gezonde dochter die ze op het ogenblik dagelijks meeneemt naar school. Een prachtig tevreden meisje.
Goed dat was het relaas van vandaag, wanneer er weer nieuws is te melden over Jasri en omgeving zal ik dat zo snel mogelijk doen.
Salam hangat,
Ad en Brenda

• 02 Oktober 2017 - 08:55

Nico:

Hoi familie,
    Sterkte daar met alles.
    Laten we hopen op het beste.
    Grt

• 02 Oktober 2017 - 17:36

Loek Van Dulkenraad:

Dank Ad voor je wederom beknopte update.

• 02 Oktober 2017 - 21:25

Nathalie:

Wat fijn zo'n update en ook super dat je die waterfilters promoot.
    GBU en liefs voor jullie xxxNathalie

• 05 Oktober 2017 - 10:53

Rita En Fred:

Hoi Brenda an Ad,

Blijft allemaal spannend zo'n vulkaan. Blij dat jullie voor een veilige plek hebben gekozen. Volg jullie gevoel en blijft er zitten tot jullie het zelf weer veilig vinden. Ook wel prettig, dat een seismoloog in jullie vriendenkring zit