we zijn er weer uit gekomen. - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu we zijn er weer uit gekomen. - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

we zijn er weer uit gekomen.

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

31 Juli 2018 | Indonesië, Amlapura

Ha die lezers,
De afgelopen periode zijn we (het hoofd van de school, een juf en ik) drie ochtenden op bezoek geweest bij de verschillende aanvragers die voor dit schooljaar om hulp verzocht hebben in de kosten.
Zoals ieder jaar is dat best heftig omdat je soms op plekken komt waarvan je eigenlijk niet begrijpt dat mensen daar kunnen leven. Omdat voor ons als westerlingen iets al snel als arm overkomt, doen we die bezoeken samen met de juffen omdat die een beter zicht hebben op wat voor de plaatselijke begrippen arm is. Ieder jaar opnieuw word ik verrast door de unieke combinatie van armoede en blijmoedigheid. Daarnaast zijn ook de arme mensen vrijgevig. Een juf gaf aan aan dat ze een bougainville wel mooi vond voor in de tuin van de school en het volgende moment was hij al uit de grond gehaald en meegegeven aan de juf. Al met al was het weer een goede ervaring en ben ik blij dat we dankzij onze trouwe sponsors op deze manier iets terug kunnen doen voor ons dorp Jasri.
Vanmorgen hebben we besluiten genomen over het toekennen van de aanvragen. De juffen en ik hebben dat naar eer en geweten gedaan. Daarvoor hebben we voornamelijk gekeken naar het soort werk dat de ouders van de kinderen doen. De meesten hebben werk als dagloner in bouwprojecten of op het land. Dat betekent dus dat de inkomsten niet vast staan omdat er niet altijd werk is (vaak niet juist) en ook niet hoog zijn. Ook visser zijn niet zeker van hun inkomsten. De afgelopen weken hebben we hier te maken met hoog water en grote golven als gevolg van een storm op de Indiase Oceaan en dan kunnen de vissers niet uitvaren en is er dus geen inkomen. Een aantal van de aanvragers had wel een vaste inkomensbron en daar hebben we dus rekening mee gehouden. Van de 42 aanvragers hebben we er 3 volledig afgewezen omdat die een vaste inkomensbron hebben die voor plaatselijke begrippen helemaal niet slecht is en zij moeten in staat zijn om zowel uniform als schoolgeld zelf te betalen. Voor de overige 39 aanvragers hebben we bepaald dat we de initiele kosten voor ons rekening nemen. Dan gaat het over uniformen, sokken, schoenen en boeken. Dat is een bedrag van zo'n 40 euro ineens en dat is voor deze mensen best veel. Voor 33 van deze 39 aanvragers gaan we ook het maandelijkse schoolgeld (waar een tijdschrift inzit) betalen. Dat is per maand zo'n 5 euro. De 6 aanvragers waarvan we de maandelijkse kosten niet vergoeden hebben een vaste inkomensbron van waaruit ze in staat moeten zijn om dit bedrag te betalen.
Het liefst wil je natuurlijk alles voor iedereen betalen maar we moeten op een verantwoorde manier met het geld van jullie (onze sponsoren) omgaan en dat kunnen we maar 1 keer uitgeven.We hopen dat we dat ook dit jaar weer op de juiste manier doen.
Naast de bovenstaande uitgaven gaan we weer voor iedereen tandenborstels en tandpasta kopen zodat er op school tanden gepoets wordt, we zorgen voor een upje in het salaris van het schoolpersoneel en we gaan kijken of we iedere zaterdag een maaltijd kunnen bekostigen op school (voor alle leerlingen).
Ik wil hier niet onvermeld laten dat mijn oud-collega Mickey van Leersum een aktie op touw heeft gezet om extra geld voor de kleuterschool binnen te halen. Mickey onwijs bedankt!
Natuurlijk bedank ik bij deze ook weer al onze trouwe sponsoren die ervoor zorgen dat we al zoveel jaren op rij een grote steun kunnen zijn voor onze plaatselijke kleuterschool Bina Purwaka.
Op naar een succesvol nieuw schooljaar!!!
Salam hangat,
Ad en Brenda

• 31 Juli 2018 - 08:13

Laura:

Blij om te zien dat het goed met jullie gaat en wat een prachtige hulp jullie daar geven. Een voorzichtige groet van mij.

• 01 Augustus 2018 - 07:15

Marcel:

Hallo Ad en Brenda, lastige keuzes hoor, maar ik heb er alle vertrouwen in dat jullie weer de juiste keuzes hebben gemaakt. Heel veel succes daar en tot snel. Grtz Marcel