het nieuwe schooljaar is begonnen - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu het nieuwe schooljaar is begonnen - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

het nieuwe schooljaar is begonnen

Door: ad

Blijf op de hoogte en volg ad

15 Juli 2023 | Indonesië, Amlapura

Beste lezers en vrienden van Bina Purwaka,

Afgelopen maandag is het nieuwe schooljaar weer begonnen dus ook Bina Purwaka heeft zijn poorten weer geopend. Daarvoor was er al de mogelijkheid om nieuwe leerlingen in te schrijven en daarvan hebben de ouders van 54 kinderen gebruik gemaakt. Samen met de juffen hebben we besloten om de ondersteuning van de ouders anders te doen dan in andere schooljaren. Dit is om het kleuteronderwijs voor iedereen toegankelijker te maken. Wat we doen is dat we dit schooljaar van alle leerlingen de helft van het maandelijkse schoolgeld betalen. Hierdoor zijn de maandelijkse kosten voor alle ouders dan laag (ongeveer €3,50). Voor de ouders die om ondersteuning hebben gevraagd (en daarvoor een bewijs van onvermogen hebben aangevraagd en gekregen van de gemeente) betalen we de hoge eenmalige kosten. Het gaat dan om het inschrijfgeld, de uniformen, boekengeld, sokken en schoenen. Dat kost totaal zo'n €45 en dat is een hoog bedrag wanneer je bedenkt dat het minimumloon (dat de meesten niet verdienen) in deze streek zo'n €150 per maand is. We hebben op dit moment 37 aanvragers maar eerst gaan de juffen bij al deze ouders langs om te controleren of zij onze steun daadwerkelijk nodig hebben. Normaliter ging ik altijd mee bij deze huisbezoeken maar omdat ik nog tot september in Nederland ben, kan dat nu niet. We kunnen niet wachten met het nemen van beslissingen tot september. Het hoge aantal aanvragers betekent wel dat we onvoldoende reserves hebben om de kosten volledig te compenseren, Zoals het er nu uitziet zullen we deze eenmalige kosten voor 3/4 op ons kunnen nemen en zullen de ouders 1/4 zelf moeten betalen. Gezien deze feiten en gezien het feit dat we ook weer reserves moeten opbouwen om ook in volgende schooljaren in staat te zijn de ouders te ondersteunen waardoor zoveel mogelijk kinderen kunnen genieten van het naar de kleuterschool gaan zou ik jullie willen vragen om om je heen te kijken of er wellicht kennissen, vrienden, familieleden in jullie omgeving zijn die ook onze kleuterschool zouden kunnen ondersteunen.

De bankgegevens staan op deze pagina. Iedere bijdrage is meegenomen, of het om een maandelijkse bijdrage of een eenmalige ondersteuning gaat, we kunnen het hard gebruiken.

Ik hoop dat alle leerlingen weer een mooi schooljaar tegemoet gaan en ik hoop dat wij in staat zullen zijn om dusdanige reserves op te bouwen dat we ook in de aankomende schooljaren in staat zullen blijven om de kinderen van Jasri te ondersteunen.

Salam hangat.

Ad en Brenda

• 15 Juli 2023 - 15:50

Inge:

Hai Ad en Brenda,

fantastisch dat jullie dit nog steeds doen. Mijn donatie komt eraan.

• 16 Juli 2023 - 04:55

Nljjensen@gmail.com:

Dit is niet Inge's reaction.. geen idee hoe dit kan.. als Inge en ik wil doneren dan doen we dit in stilte natuurlyk...

• 16 Juli 2023 - 09:13

Inge:

Dat klopt helemaal, wel

mijn reactie, maar was niet de bedoeling dat deze door anderen gezien werd

• 16 Juli 2023 - 14:29

Nljjensen@gmail.com:

Hi die Inge. Sorry hoor...had moeten weten dat er meer Inges zyn die dit mooie doel steunen! Ook deze Inge gaat haar centje bydragen.

Inge Jensen. Vancouver Canada