Draaien maar!!!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Draaien maar!!!! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Draaien maar!!!!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

25 Januari 2010 | Indonesië, Batavia

De nieuwe draaimolen is inmiddels gearriveerd en het leek me leuk jullie daarvan een fotootje te laten zien. Zoals jullie kunnen zien beleven de kinderen er plezier aan. Het is er g leuk om af en toe even op het schooltje te kijken.
Vandaag heeft er zich nog iets moois voorgedaan. De vrijwilligster Lonneke woont hier in de buurt op een klein bungalowparkje. Een van de huurders (Nederlandse vakantiegangers) op dat parkje heeft besloten dat ze een kind waarvan de ouders het schoolgeld niet kunnen betalen voor 1,5 jaar gaat helpen door dat schoolgeld te betalen. Goed he. Het is hier namelijk zo dat de lagere school op zich gratis is maar de TK die daar nog voor zit, is feitelijk opgericht door de plaatselijke mensen en wordt betaald uit ouderbijdragen en maar een deel door de overheid. Arme mensen kunnen hun kinderen dus niet naar het schooltje sturen omdat ze het niet kunnen betalen. Nu was er een meisje dat wel iedere dag naar de school kwam maar dus niet deel kon nemen omdat er niet betaald werd. Dat meisje is nu dus onder de pannen voor de rest van haar kleuterschooltijd en daarna ontvangt ze dus een aantal jaren gratis onderwijs vanuit de overheid. Mooi initiatief van Lonneke en haar buurvrouw. We hebben afgesproken dat ik de rapporten van de kleine te zien krijg en aan de gulle gevers meld hoe het met haar gaat. Ik heb begrepen dat Lonneke daarna samen met die vrouw ook nog andere dingen is gaan doen voor dat meisje maar daarover lezen jullie vast meer in Lonneke’s log! Ik had in ieder geval de scoop van deze mooie actie!!

Ik had jullie ook beloofd om het activiteiten programma voor dit jaar en de kosten die daarbij gepaard gaan te melden op de site en belofte maakt nou eenmaal schuld dus daar kom tie:

Om mee te kunnen doen aan kleurwedstrijden en andere activiteiten in het jaar 2010 heeft de TK Bina Purwaka voorzieningen nodig zoals kleurpotloden.
Prijs per Stadler potlood Rp18.000,- maal 55 potloden is Rp 990.000,-

14 februari 2010
Ter gelegenheid van Valentijnsdag
- Kleurwedstrijd 10 inschrijvingen maal Rp25.000,- is Rp250.000,-

21 april 2010
Ter gelegenheid van Hari Kartini (de dag van van Ibu Kartini. Ibu Kartini is een feministisch voorbeeld uit de geschiedenis van Indonesië die op die dag wordt herdacht).
- Kleedwedstrijd 3 maal Rp150.000,- is Rp450.000,- (de kinderen gaan dan gekleed als een soort mini Ibu Kartini’s.
- Kleurwedstrijd 5 maal Rp 10.000,- is Rp50.000,-

2 mei 2010
Ter gelegenheid van de dag voor het onderwijs
- Kleurwedstrijd 10 maal Rp10.000,- is Rp100.000,-
- Tekenwedstrijd 5 maal PR15.000,- is Rp75.000,-

22 juni 2010
Ter gelegenheid van de verjaardag van het kleuteronderwijs
- Kleurwedstrijd Rp10.000,- maal 10 is Rp100.000,-
- Zangwedstrijd Rp25.000,- maal 2 is Rp50.000,-
- Ritmische gymnastiekwedstrijd Rp25.000,- voor 1 groep van 6 kinderen
bijpassende kleding/uniformpjes 6 maal RP100.000,- is Rp600.000,-
- Vouwwedstrijd RP10.000,- maal 5 is rp50.000,-
- Zaklopen RP10.000,- maal 3 is RP30.000,-
- Knikkerwedstrijd Rp10.000,- maal 5 is Rp50.000,-

Voor het afscheidsfeest in verband met een overgang naar een hogere klas of een hogere school ( de SD Sekolah Dasar de lagere school) is er een begroting van RP500.000,- voor 2010.

17 augustus 2010
Ter gelegenheid van de bevrijdingsdag van Indonesië
- Kindercarnaval RP500.000,-
- Kleurwedstrijd Rp10.000,- maal 5 is Rp50.000,-

dit zijn dus alle extra uitgaven die er 2010 moeten worden gedaan buiten het dagelijkse onderwijs om. Het zou mooi zijn wanneer het ons lukt om een aantal van deze activiteiten te bekostigen!
Het rekeningnummer blijft 1978830 t.n.v. D. van Dommelen en\of A.H.Landheer te Berkel en Rodenrijs.
Salam hangat vanuit een warm en iets regenachtiger Bali
Ad en Brenda

• 25 Januari 2010 - 12:15

Peter Pieplenbosch:

Hoi Bren en Ad,
    Leuk dat het allemaal zo goed gaat met het schooltje nu en de daarbij behorende spulletjes !
    Leuke foto's van de kinderen en hun schoolmeubilair. Wat een klein draaimolentje trouwens.....maar zijn ook voor zulke kleine kinderen.
    Brenda, het zou de mensen.c.q.de gulle gevers wat meer aanspreken als de bedragen ook direct in euro's worden weergegeven, dan alleen in rupiahs. Dan wordt het ook meer sprekender voor de mensen hier in Nederland.
    Voor de rest niets dan lof voor jullie! Chapeau !! ...ga zo door !
    Grt.Peter & Jacqueline.

• 25 Januari 2010 - 12:27

Ad En Brenda:

Hallo lezers, in reactie op mijn broer/zwager. Het is lastig om vaste prijzen in euro's te noemen omdat de koers nogal wisselt. Op dit moment kost een euro ongeveer 13.000 rupiah. Dus om euro's te krijgen moet je de bedragen door 13.000 delen. 2 maanden geleden was dat nog 14.000. Vandaar de bedragen in rupiahs. Komen jullie er zo een beetje uit?

• 25 Januari 2010 - 13:54

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Jullie hebben er lekker de gang in. De leraren en kinderen zullen niet weten wat er allemaal aan veranderingen/verbeteringen over hun heen komen.
    Aan de gezichten van de kinderen kun je op de foto's in ieder geval zien, dat zij het heel leuk vinden allemaal.
    Leg je ze nog wel even uit, dat ze af en toe moeten wisselen, kan dat mannetje wat zo schielijk om een hoekje kijkt op de foto ook een keer in de draaimolen.

Rita en Fred,
    Xje

• 25 Januari 2010 - 15:16

Lodewijk:

Ha Brenda en Ad,
    Dat wordt onderhand een waar paradijsje voor die kinderen! Leuk.
    Heb jij zelf al in die draaimolen gezeten? En hoe voelt dat dan?
    Ze hebben wel veel kleurwedstrijden, dus vast ook wel een puntenslijpertje nodig toch? 'k Zal via jullie rekeningnummer wat potloden en een puntenslijper opsturen.
    Groet Lödi

• 26 Januari 2010 - 09:43

Patricia:

Hallo Ad en Brenda, wat een goed werk doen jullie daar, ik ben de tante van Lonneke en erg slecht met de computer. Dankzij Lonneke kan ik nu ook op jullie site komen. harlijk dank dat jullie zo goed voor haar zorgen. Patries

• 28 Januari 2010 - 12:24

Nico:

Hoi famile
    We zijn weer terug in Waddinxveen. Na de 27 graden plus in Egypte terug naar 8,5 in de min op Schiphol dat is ff aanpassen maar goed.
    Mooi dat er veel plannen worden gerealiseerd. Helemaal mooi dat dit gelijk het koningschap opleverd. Het zal wel inhouden dat ik als lakei moet dienen als ik langs kom, nou ja vooruit dan maar. De stap van Landheer naar Koning is ook weer niet zo groot ha ha.
    Ik zal alles weer voor ma uitprinten, dat wordt morgen. De begroting zal ik aan de ministerraad aanbieden, je wwt het niet. Ik zal er bij vermelden dat hij van de koning van Jasri komt dat moet indruk maken.
    Ik neem aan dat ook de koninging van Jasri hiermee kan instemmen.
    Genoeg onzin weer dacht ik.
    Ik heb van Anje begrepen dat het ardennenhuis geregeld word dus ook dat komt goed.
    Voor nu tot later,

Nico

• 29 Januari 2010 - 17:12

Nico:

Hoi,

Nou alles, inclusief foto's is uitgeprint en gaat vandaag naar ma, die komt het weekend weer door zullen we maar denken. Als ik de planning bekijk dan heb ik bedenkingen, weten jullie zekre dat 55 potloden genoeg is voor al die kleurwedstrijden ha ha. Nou ja hopelijk hebben ze er veel plezier van, want dat die poen er moet komen is duidelijk.
    Wij hadden gisteravond ook een mooie.
    Coen is in Scheveningen terwijl hij op het voetpad liep er door een auto in volle vaart afgeschept. Over de motorklap en via het raam over de straat gevlogen. Behalve kapotte kleren en de nodige schrammen is hij er gelukkig goed vanaf gekomen. Wel een knie flink kapot. De dader is doorgereden. Diegene die er achter reed stapte uit hiep Coen overeind en zij dat hij verder geen tijd had, de wereld wordt gek denk je dan.
    Gelukkig is er niets ergers aan de hand. Oke jullie zijn weer helemaal bij en dat is ook wat waard. Veel Binapurwake plezier in de hangmat.

Selamat Hangat, Nico

• 01 Februari 2010 - 19:13

Nathalie:

Hi B en A, een beetje late reactie, maar fijn om te horen dat jullie zo lekker bezig zijn...benijdenswaardig!

Liefs Netje

• 05 Februari 2010 - 21:37

Janny Van Der Wissel:

Hoi Ad en Brenda, Ik ben j.l. zondag Ad bij je moeder geweest en zag emails m.b.t. jullie werk op school op Bali. Ke heb geprobeerd jullie via internet te vinden en het is gelukt. Ik zal jullie verhalen bijhouden, vind ik leuk en interesant. Doe zelf veel ontwikkelings projekten en zie het helemaal voor me wat jullie doen op de school. Ik wens jullie veel goeds toe, geniet van Bali, ben er in 1982 geweest. Zou graag nog een keer teruggaan, wie weet. Het gaat jullie goed. Gr. v. Janny

• 08 Februari 2010 - 18:29

Donald & Linda:

Hallo Raja dan Ratu di Jasri!

De zaken lopen lekker zo, prachtig werk. Wij hebben inmiddels onze nieuwe PC aan de praat en kunnen jullie weer volgen.

Ik heb even de aanvullende begroting doorgerekend en kom op 3.900.000 Rupiah uit. Klopt dat? Niet schrikken, dat is 300 eruo met de huidige koers.