Op naar schooljaar 2024/2025 - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Op naar schooljaar 2024/2025 - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Op naar schooljaar 2024/2025

Door: ad

Blijf op de hoogte en volg ad

03 Juli 2024 | Indonesië, Amlapura

Beste vrienden van TK Bina Purwaka,

Het schooljaar 2023/2024 is mede dankzij onze steun afgesloten met een mooi schoolreisje naar een prachtig gelegen zwembad. Op de foto's kun je zien dat de kinderen er van hebben genoten. Wij hebben dankzij jullie steun het vervoer en de entreegelden voor het zwembad kunnen betalen (in totaal zo'n €80). De kinderen en juffen hebben er weer een mooie herinnering bij en het is heel fijn dat wij kunnen bijdragen aan deze kleine extra's die hun kleuterschooltijd nog onvergetelijker maken.

Het nieuwe schooljaar gaat op 15 juli weer beginnen en de inschrijvingen staan al open. Net als vorig jaar zijn we zelf niet in staat om mee te gaan op de huisbezoeken die gebracht worden aan de gezinnen die een aanvraag voor ondersteuning door ons hebben gedaan. De juffen informeren ons daar echter zeer goed over en daarnaast moeten alle ouders die aanspraak willen maken op onze ondersteuning een bewijs van onvermogen dat ze hebben aangevraagd bij de gemeente Jasri, overleggen. Waar wij ze in steunen is de aanschaf van de uniformen, boeken en inschrijfgeld want dat is voor veel ouders een grote uitgave en ook de reden om hun kind dan maar niet naar de kleuterschool te laten gaan.

Kleuteronderwijs is niet verplicht in Indonesië maar het is wel een basis die de kinderen dan missen zeker ook omdat ze op de kleuterschool meer Indonesisch moeten spreken en geen Balinees zoals ze thuis gewent zijn (Balinees is echt een volledig andere taal). Op de basisschool wordt al uitgegaan van een bepaald niveau van het Indonesisch en daar wordt op de kleuterschool de basis voor gelegd. Naast dat het dus een leuke tijd is, is het ook een belangrijke tijd in de ontwikkeling van de kinderen.

Naast de uniformen, boeken en inschrijfgeld voor de leerlingen die dit aangevraagd hebben, betalen we de helft van het schoolgeld van alle leerlingen, Dit om het naar de kleuterschool gaan zo laagdrempelig voor iedereen te maken. Dat betekent dat iedereen in plaats van ongeveer €6 nog maar €3 per maand hoeft te betalen.

In overleg met het hoofd van de kleuterschool hebben we dat vorig schooljaar voor het eerst op deze manier gedaan en we hebben besloten dat dit schooljaar weer te doen.

Voor uniformen, boeken, en inschrijfgeld zijn de kosten ongeveer €40. Dat betekend dat een leerling waarvan we deze kosten en de helft van het schoolgeld bekostigen zo'n €75 per jaar kost. De overige leerlingen kosten zo'n €35 per jaar. We weten nu nog niet hoeveel leerlingen een aanvraag hebben gedaan maar we weten wel dat we iedere donatie kunnen gebruiken om en deze kosten op ons te nemen en af en toe iets extra's te doen zoals het slotuitje van het afgelopen schooljaar.

We hopen ook dit schooljaar weer op jullie steun te kunnen rekenen en mocht je mensen in je omgeving kennen waarvan je denkt dat die ons ook zouden willen steunen....

Salam hangat (warme groeten),

Ad en Brenda