midden tussen de feestdagen - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu midden tussen de feestdagen - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

midden tussen de feestdagen

Blijf op de hoogte en volg ad

27 September 2012 | Indonesië, Kuta

Jasri 27 september,
ha die lezers,
Vandaag is het precies 3 jaar geleden dat ik met mijn band Clackbar een afscheidsoptreden deed waarbij we geld op hebben gehaald voor de kleuterschool. 3 dagen later nam ik afscheid op mijn werk en het afscheidskado daar was ook een bijdrage voor Bina Purwaka. Inmiddels zijn we 3 jaar en een hoop trouwe donateurs verder. Het is mooi dat iets dat redelijk als een eenmalige hulpactie begon is uitgegroeid tot een continue ondersteuning voor de school waarbij we al aardig wat bereikt hebben en we ook nog mooie doelen in het verschiet hebben.Alle donateurs onwijs bedankt voor het mogelijk maken hiervan.
Vandaag naar de kleuterschool geweest om alvast de bijdrage voor de maand oktober te brengen en ook de aanvullingen op het salaris van septenber van de juffen en de schoonmakster te brengen. het is namelijk zo dat er de aankomende dagen een groot tempelfeest is op een berg hier een km of 8 vandaan. Bukit Gumang. Dat feest speelt zich 1 keer in de 2 jaar of rond de 10e vollemaan van het jaar als ik me niet vergis en van 4 verschillende dorpen lopen dan de mensen naar die tempel. 4 jaar en 6 jaar geleden ben ik meegelopen en het is echt een belevenis. Op de berg zelf is het echt ongelovelijk wat er gebeurt. Er hangen dan honderden geroosterde varkens in debomen (klaar om na het offeren mee naar huis en opgegeten te worden) en er zijn iets van 10.000 mensen op de berg waarbij mensen in trance raken, er een soort van gevechten met draagbaren zijn en mensen zichelf met krissen proberen te steken en dat allemaal bij het licht van een aantal kale peertjes en de vollemaan boven op een berg met uitzicht op zee. Heel bijzonder en apart om mee te maken. Maar vandar dat ik de bijdrage dus een aantal dgen eerder hebt gebracht voor dit feest want dan ligt het openbare leven een beetje plat hier.
Van de week ook de kepala desa adat (dorpshoofd) gesproken over de EHBO-kamer. Hij is degene die daar allerlei dingen voor moet regelen dus ik heb gevraagd om daar aan te beginnen. Hij is dit jaar dorpshoofd geworden en het si een aardige man die zijn best doet maar het nu met deze feestdagen (en de feestdagn die we net gehad hebben) extra druk heeft want hij heeft ook de nodige ceremoniele taken als kepala desa adat.
Al met al staat de ruimte die ehbo-ruimte moet worden er nog bij als een bouwval maar ik hoop nog steeds op een spoedig begin van activiteiten. Op de andere foto zien jullie het 2e schooluniform. het 3e uniform is een t-shirt en sportbroek. Ieder uniform wordt 2 dagen gedragen en zo kom je de 6daagse schoolweek mooi door. Mooie koppetjes he die meisjes. Ik vind dit uniform met de batikbloesjes het mooist
Goed lezers, dat was wat ik jullie te melden had.
salam hangat,
Ad en Brenda.

  • 27 September 2012 - 09:34

    Nico:

    3 jaar en heel veel gebeurtenissen verder,

    Dat kan je wel zeggen ja. Zowel privé als voor de school zijn het denk ik bewogen jaren geweest. Ergens anders gaan wonen is al heel wat maar alles wat daarna er bij komt maakt het dat het soms lijkt of de tijd vliegt. Ouwe lullen praat maar het is wel zo. Onze ouwe moeder zou trots op je zijn en opmerken dat je toch wel "zinvol" bezig was en zeker niet alleen in de zon zit. Ze is er niet meer maar plaatsvervangend wil ik toch wel even opmerken dat het bijzonder is wat jullie met de school bereiken en dat daar hier en niet alleen bij mij, heel veel respect voor is!
    In deze 3 jaar hebben ondertussen al heel wat mensen van jullie en jullie huis kunnen genieten. Het heeft veel mensen een andere kijk gegeven op Indonesië en Bali in het bijzonder. Het is een mooi bijkomend iets bij jullie vertrek naar Jasri. Voor mij zelf was het vieren van jouw en mijn verjaardag en de inwijding van het gastenverblijf daarbij een hoogtepunt. Als iemand mij 5 jaar geleden zo hebben verteld dat dit zou gebeuren en dat gekleed in traditionele kleding had ik waarschijnlijk geantwoord " natuurlijk and pigs will fly" maar het is wel gebeurd en met de " pig" is het anders gelopen dat hebben we toen ook gezien.. Al met al veel positieve zaken door jullie verblijf op Bali. Ga er dus nog maar mee door mij hoor je er niet over.
    Zo dat is er uit.

    Groetjes en een brassa van jullie zwager en broer.

  • 27 September 2012 - 10:03

    Peter & Jacqueline:

    Hi Ad en Brenda
    Leuk dat bovenstaand verslag over het schooltje....en vooral ook die nieuwe batik schooluniformpjes ! Mooi hoor ! Wij hebben ook alle hoop dat het goed komt met die EHBO ruimte voor de school. Onder jouw supervisie komt het wel goed. Komt tijd komt raad.
    Wat een leuk en groot tempelfeest in het vooruitzicht hebben jullie op de Bukit Gumang...een super Ceremonie ! ...wat een menigte komt er dan op de been.Had dit graag willen meemaken, lijkt mij heel bijzonder . Van de honderden geroosterde varkens die in de bomen hangen moet je ook foto's maken ! Dat doen ze ook om de moslims weg te houden van het feest (haram)..ha,ha.
    Leuk om ons allen weer op de hoogte te hebben gehouden over het schooltje en het wel en wee aldaar.
    Lieve groetjes.. and God Bless, xxPeter & Jacqueline

  • 27 September 2012 - 10:52

    Ad En Brenda:

    Hoi Nico bedankt voor je reactie (die je mede namens ma doet)!

  • 27 September 2012 - 10:57

    Ad En Brenda:

    Hoi Peter, ik weet niet of ik dit jaar meeloop en als je dat niet doet is het vrijwel onmogelijk om de tempel te bereiken. Wanneer je buku gumang via Google afbeeldingen opzoekt zie je wel de nodige foto's.

  • 27 September 2012 - 10:58

    Ad En Brenda:

    sorry Peet Bukit Gumang moet je googlen natuurlijk.

  • 27 September 2012 - 10:59

    Ad En Brenda:

    bijzondere dank voor (ex)collega Roel Havemans. bedankt voor je donatie Roel.

  • 01 Oktober 2012 - 14:46

    Rita En Fred:

    Hallo Brenda en Ad,

    Het is iedere keer weer leuk om jullie verslag te lezen.Het is echt geweldig werk, dat jullie doen!
    We worden steeds nieuwsgieriger om het schooltje met eigen ogen te aanschouwen.
    We zullen (vanaf volgend jaar) eens kijken of we een rustig moment in de agenda kunnen prikken (zijn jullie wel op tijd voor 13 decemer a.s.?!!).

    Rita en Fred,
    xje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ad

De kinderen op deze school hebben we geholpen aan nieuw meubilair en speeltoestellen. We hebben een computer aangeschaft, betalen de 2-wekelijkse zwemlessen, het wekelijkse eten en vullen de salarissen van de leerkrachten en de schoonmaakster aan. Daarnaast betalen we het schoolgeld , het uniform, de schooltas en goede schoenen van kinderen wiens ouders dat niet kunnen betalen. Wil je doneren dan kan dat natuurlijk. NL21INGB0001978830 t.n.v. D.van Dommelen en/of A.H. Landheer te Berkel en Rodenrijs.

Actief sinds 07 Okt. 2009
Verslag gelezen: 740
Totaal aantal bezoekers 176443

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2009 - 04 December 2023

help de school

Landen bezocht: