Een rondje langs de aanvragers - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Een rondje langs de aanvragers - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Een rondje langs de aanvragers

Blijf op de hoogte en volg ad

03 Augustus 2012 | Indonesië, Kuta

Ha die lezers,
ten eerste let niet op de locatie aanduiding bij mijn verslagen want sinds de vernieuwing van waarbenjij.nu zit ik opeens in batavia of Kuta. dat is echt niet zo hoor, ik zit nog steeds in jasri en de helpdesk is bezig er iets aan te doen.
Ik wi dit verslag beginnen met het bedanken van alle vaste donateurs, de donateurs die ook dit jaar weer voor 1 of meerdere kinderen een bijdrage hebben geschonken en in het bijzonder "Bersama Advisering" voor een bijzonder gulle gift waardoor we het project met de EHBO-kamer met zekerheid kunnen gaan uitvoeren. Jullie allen maken het ons mogelijk om hier in Jasri goede dingen voor de kleuterschool te doen en deze schooltijd zowel voor de kinderen als voor het personeel een beetje leuker te maken!! Onwijs bedankt allemaal!
Vanmorgen een inspannende ochtend gehad want ik ben samen met het hoofd van de school en een lerares alle aanvragers van hulp bij betaling van schoolgeld en uniformen, schoenen, tas en sokken, langs geweest. een huisbezoek om te bepalen of we denken dat ze het echt niet kunnen betalen. naast dit huisbezoek moeten ze allemaal een soort van bewijs van onvermogen afleggen dat door de gemeente wordt verstrekt.
Volgens de leraressen en mijzelf waren de meeste omstandigheden haast nog schrijnender dan vorig jaar. Meerdere gezinnen in 1 huis dat dan ook nog in dubieuze staat verkeerde. Ook een geval van een kind waarvan de ouders gescheiden zijn, de vader gevangen zit en het kind dus bij zijn opa woont die als schoonmaker werkt. De meeste aanvragers zijn of vissers, of landarbeiders of dagloner in de bouw. Allemaal banen waarbij je zeer onzeker bent van de inkomsten. De vissers hier in Jasri hebben de kleinste boten uit de omgeving en als de golven te hoog zijn kunnen ze dus al niet uitvaren.
Wat wel weer heel bijzonder was om mee te maken is dat de mensen de armoe met een bepaalde waardigheid dragen en de meest huizen waren wel in slechte staat maar het erf zag er dan wel netjes uit en dat geeft al een andere aanblik. Nu is het droog dus zijn de meeste erfen wat stoffig maar ik moet er niet aan denken hoe het daar is in de regentijd. dan moet het echt een modderpoel zijn bij sommige huizen. ik heb wat foto's bijgevoegd van onze rondgang van vandaag. Het heeft me best aangegrepen om te zien in welke omstandigheden die kinderen soms wonen en het maakt weer duidelijk wat een geluk je hebt wanneer je in een land als nederland wordt geboren met al de mogelijkheden die daar bij horen. Na eem kort beraad hebben we besloten om ze alle 20 toe te kennen.
Op 1 van de foto's zien jullie ook de staat van de muur die nu zowat af is en eindelijk hebben we een naambord langs de straatkant zodat iedereen kan zien dat er een kleuterschool is in Jasri. Op de laatste foto staat het volledige team van het schooljaar 2012/2013.
Van links naar rechts Ibu Ni Kadek Dwihartini (dans en lerares), Ibu Ni Nyoman Purnami (hoofd van de school), Ibu Ni Wayan Murniati (lerares),
Ibu Ni Kadek Ayu Trisnawati (lerares en hoogzwanger), Ibu Ni Putu Murniasih (lerares), Ibu Ni Komang Artini (stagiare) en last but not least Ibu Ni Wayan Mandi (schoonmaakster).
Morgen gaan we voor de eerste keer zwemmen dus dat wordt ook weer leuk!
Nogmaals allemaal bedankt voor jullie giften en we houden jullie op de hoogte van de voortgang hier in jasri bij TK Bina Purwaka.
Salam hangat,
Ad en Brenda

• 03 Augustus 2012 - 10:03

Nico:

Indrukwekkend verslag broer, jullie zijn goed bezig!

• 03 Augustus 2012 - 10:10

Peter & Jacqueline:

Hoi Ad & Brenda,

Wij hebben net de foto's gezien van de werkzaamheden aan het schooltje. Wat een spirit en voortvarendheid van jullie. Goed hoor. Jullie kunnen weer op ons rekenen en sturen deze maand weer een kleine bijdrage naar jullie toe voor het schooltje...en hopelijk met ons meerdere mensen, om de leerlingen een beter bestaan en toekomst te doen geven.
    God zege jullie werk, lieve groet xxxPeter & Jacqueline.

• 03 Augustus 2012 - 10:38

Gerard En Jopie:

Hallo Ad & Brenda,
    Dat ziet er inderdaad, naar mijn idee, minder goed uit dan vorig jaar. Worden de mensen armer of zijn dit nieuwe locaties? Maar goed dat er mensen als jullie rondlopen op Bali in de armste streken.
    Succes met alles wat je doet.
    Gerard en Jopie

• 20 September 2012 - 11:04

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Als je ziet waar de mensen wonen en onder welke omstadigheden ze moeten leven, dan moeten wij in Nederland op houden met klagen en niet zeuren.
    Wel kan niet vaak genoeg gezegd worden, wat een goed werk doen jullie!!
    Even een vraagje toch, Ad ben jij die man die in schaduw zit terwijl de muur wordt geschilderd?

Rita en Fred,
    xje