leermomentje (geen sm) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu leermomentje (geen sm) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

leermomentje (geen sm)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

31 Januari 2011 | Indonesië, Batavia

Ha die lezers,
Vandaag op de kop af 2 weken geleden zijn we weer geland op Bali. We hebben in Nederland een behoorlijk stukje winter mogen meepakken en hier hebben we nog wat tropische buien uit het regenseizoen mogen meepakken (the best of both worlds?).

We zijn hier geland met de nodige zwemkleding op zak. Jopie en Gerard hadden al wat meegenomen maar mede dankzij Christl en Nico, Agnes en Walter en Cindy en Jasper hebben we zo’n 60 sets zwemkleding kunnen leveren aan het schooltje. Van Ruud en Ria kreeg ik door dat zij ook nog met een actie bezig zijn op de kleuterschool van hun kleinkinderen dus als zij in maart naar Bali komen hebben we nog meer. Nu nog even kijken wat daarvan allemaal past maar het gaat de goede kant op. Met de leraressen afgesproken dat het eigendom van de school blijft. Het idee is dat de schoonmaakster van de school de kleding na iedere zwemles goed uitspoelt en droogt. Zij krijgt dan voor dat extra werk ook iets extra’s betaald. We gaan dat nog bespreken en we proberen daar een goed systeem van te maken. Al met al vind ik dat je kunt stellen dat de actie geslaagd is en ik wil alle gulle gevers van harte bedanken.
Afgelopen woensdag was er een zwemles en kennissen van de sponsor van Kadek Mae zouden langskomen om te kijken hoe het met Kadek gaat. Ook zij hadden geprobeerd om zwemkleding los te peuteren bij hun plaatselijke zwembad. Dat was niet gelukt maar ze hadden wel 28 stel vlindertjes meegekregen. Nou wil het toeval dat afgelopen woensdag ook mijn ex-collega Joop Hijkoop aanwezig was dus die heeft samen met wat moeders en met behulp van een pomp 56 vlindertjes kunnen opblazen. Ook die blijven in bezit van de school. Was wel weer een leuk gezicht hoor al die bevlinderde kinderen!
De gelpennen van Peter en Jacquline zijn ook in dank aanvaard!

In mijn vorige verslag had ik aangegeven dat een deel van de schoolmeubeltjes geverfd zou worden maar dat is verplaatst naar februari dus daarvan nog geen foto’s.

Een leermomentje
De leraressen en ik hebben een leermomentje gehad. En dat slaat op de individuele sponsoring van kinderen. Zoals jullie weten (velen van jullie hebben bijgedragen) hebben we voor een aantal kinderen het schoolgeld, uniform, een paar schoenen en een tas betaald dit schooljaar.
De leraressen hebben aangegeven dat dat systeem niet echt goed werkt. Sommige ouders die alles zelf betaald hebben, hebben aangegeven in de zelfde omstandigheden te leven als degenen waarvoor betaald is. Naast jaloezie (niets menselijks is ook de Balinees vreemd) kan dat in een aantal gevallen ook best zo zijn.
De armoede grens is hier erg vaag en een groot aantal mensen leeft op een niveau rond die grens. Gedurende een schooljaar kunnen de omstandigheden ook veranderen. Mensen kunnen werk verliezen of juist werk vinden waardoor degene die eerst onder die grens zit er nu bovenuit komt en andersom. In een instabiele economie zoals op Bali waar veel mensen, dagloner of seizoensarbeider zijn, kunnen de omstandigheden dus sterk wijzigen gedurende een schooljaar.
Daarnaast stelt iedereen zijn eigen prioriteiten als het gaat om het uitgeven van geld. Natuurlijk hebben we geprobeerd het allemaal zo netjes mogelijk te doen en hebben we ook gevraagd om een bewijs van onvermogen maar het is de vraag of andere ouders ook niet zo’n bewijs hadden kunnen overleggen wanneer ze daar om gevraagd hadden.
Al met al was er dus de nodige onrust en onbegrip binnen de ouderpopulatie. In overleg met de leraressen hebben we besloten om het volgend schooljaar anders te doen.
We zullen dan niet meer individuele kinderen sponsoren maar bijvoorbeeld voor iedere inschrijving een deel van het schoolgeld op ons nemen zodat het naar schoolgaan voor iedereen laagdrempeliger wordt.
We moeten nog goed overleggen hoe we dat kunnen doen en hoe we echt heel schrijnende gevallen toch een extra helpende hand kunnen bieden, maar dan op uiterst discrete wijze.
Nu is er een aantal mensen die een kind sponsoren en in 1 keer voor 2 jaar betaald hebben. Deze mensen wil ik vragen mij te mailen als ze het geld dat ze voor het 2e jaar hebben betaald, terug willen hebben. Ik kan me voorstellen dat je niet mee wil doen aan zo’n meer algemene regeling.
Wanneer dat zo is, mail dan naar adbrenda@xs4all.nl en geef je rekening nummer op dan stort ik de 75 euro die je al voor schooljaar 2011/2012 hebt betaald terug.
Wat betreft de mensen die een toezegging hebben gedaan voor 2 jaar, geldt natuurlijk ook dat we jullie niet aan een dergelijke toezegging zullen houden.
Ik laat natuurlijk nog weten hoe we het subsidiëren van het schoolgeld willen gaan aanpakken vanaf schooljaar 2011/2012 en als jullie dan alsnog willen bijdragen, graag natuurlijk!

Goed beste lezers, dat was weer een heel verhaal (volgende keer weer met foto’s) en zo zien jullie, ook een bijna 50-jarige Ad is niet te oud om te leren.

Salam hangat,
Ad en Brenda

• 31 Januari 2011 - 08:35

Nico:

Hoi luitjes,
    We tellen af, nog twee weken en dan gaan we jullie kant uit.
    Wel hopen dat de Bromo zich rustig houdt want aswolken kunnen we niet gebruiken. Als we er zijn dan gaan we zeker een keer kijken bij het zwemmen want dat lijkt mij top.
    Daarna wellicht wildwater kanoen in het riviertje achter het huis.
    Fijn te lezen dat er een leermomentje is geweest, blijven jullie nog een beetje bij ha ha.
    Lijkt me weer genoeg geleuter voor dit moment, tot in Indonesie.

Nico

• 31 Januari 2011 - 09:01

Peter:

Hi Ad & Brenda,

Leuk weer wat te vernemen over het reilen en zeilen van jullie schooltje.
    Wij zijn blij te vernemen dat ze onze gelpennen goed kunnen gebruiken.
    Binnenkort doneren wij weer wat.
    Jullie krijgen het maar weer druk met het schooltje en al jullie tamus (bezoekers). Ik hoor het al, jullie zijn weer happy de peppie ! ...en tot de volgende berichtjes maar weer. Grt.

Peter & Jacqueline

• 16 Februari 2011 - 07:26

Rita En Fred:

Dat wordt even puzzelen met het schoolgeld voor het nieuwe schooljaar, maar daar komen jullie wel uit. Het belangrijkste is, dat de kinderen lessen kunnen volgen, toch?!

Rita en Fred,
    xje