Wat een raar schooljaar! - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Wat een raar schooljaar! - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Wat een raar schooljaar!

Door: Ad en Brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

14 Juni 2021 | Indonesië, Amlapura

Hallo beste lezers en vrienden van Bina Purwaka.
Wat een raar schooljaar is dit geweest. Het hele schooljaar door hebben de leerlingen niet de mogelijkheid gehad om naar school te komen.
Wel werden er dagelijks huiswerkopdrachten verstuurd via WhatsApp door de juffen waarvan de leerlingen de resultaten dan weer door middel van foto's en filmpjes lieten zien. Beide klassen hadden een eigen WA-groep en ik zat ik beide groepen en heb dus dagelijks heel wat filmpjes en foto's voorbij zien komen. Het was wel fijn dat er door de overheid de nodige MB's gratis ter beschikking werden gesteld waardoor dit soort onderwijs daadwerkelijk mogelijk was.
Het was ook het laatste schooljaar van het hoofd van de kleuterschool Ibu Nyoman. Een hele aderlating want zij was met hart en ziel met de kleuterschool verbonden en de samenwerking met haar is altijd prettig verlopen. Ze heeft al aangegeven dat ze ons ook in de toekomst zal blijven helpen bij het uitkiezen van de leerlingen die we willen ondersteunen door betaling van het schoolgeld en/of de kosten voor de schooluniformen.
Dit schooljaar hebben we dankzij jullie hulp weer 20 leerlingen kunnen ondersteunen. We zijn heel dankbaar dat zovele van jullie ons ondanks moeilijke tijden voor iedereen, toch trouw zijn blijven steunen waardoor we ook volgend schooljaar (dat begint in juli) weer de nodige kinderen uit arme gezinnen kunnen ondersteunen waardoor ze naar de kleuterschool kunnen of in ieder geval het onderwijs kunnen volgen.
Het schooljaar is afgesloten met een kleine dansceremonie met een beperkt aantal leerlingen. Daarnaast hebben we aan alle 59 leerlingen en de 5 juffen ter afsluiting van het schooljaar nog 1 keer een voedselpakket gegeven (zie de bijgevoegde foto's). Die voedselpakketten zijn in veel gevallen echt noodzakelijk omdat het toerisme op Bali en ook met name in onze streek Karangasem volledig is ingestort. Vanwege Corona zijn de grenzen van Indonesië nog steeds gesloten en hoewel er op Bali al flink wordt gevaccineerd en het aantal positief getesten per dag echt laag is, is er op dit moment in de rest van het land en met name op Java toch weer een stijging van het aantal positief getesten. Mede daardoor is het nog helemaal niet zeker wanneer de grenzen open zullen gaan en het toerisme weer kan beginnen en de economie weer kan gaan groeien. Bali was voor zo'n 70% afhankelijk van het toerisme dus het is duidelijk dat dit een harde klap is die ook weer leidt tot nieuwe armoede.
Laten we hopen dat de cijfers ook in de rest van het grote eilandenrijk gaan verbeteren waardoor toerisme weer mogelijk wordt en laten we ook hopen dat het op Bali dusdanig goed gaat dat de scholen weer open kunnen.
Goed dit is dus het einde van het schooljaar en we gaan het volgend jaar gewoon door met het steunen van kinderen in ons dorp Jasri. Het is nog onduidelijk of en wanneer wij zelf ook weer daadwerkelijk ter plekke zullen zijn maar u kunt erop vertrouwen dat ik er voor zorg draag dat onze steun op de goede plekken terecht komt en ik hoop dan ook dat u ons ook volgend schooljaar weer wilt blijven steunen.
Salam hangat dari Den Haag,
Ad en Brenda.

• 15 Juni 2021 - 06:09

Niels En Inge Jensen:

wat een goed en toch zorgzaam bericht! begryp dus nog steeds in Nederland?? Ja hele vreemde tyden . Inge en ik ondertussen onze 2 prikken gehad en zyn nu ??? beetje meer beschermd maar wat weten wy?? Hopen zo heel erg om jullie weer gezond en wel in Bali terug tezien en misschien in Nederland als we overkomen in Maart of April 2022... als Canada en NL het allemaal weer goed vind. Blyf de beer Bintang koud houden!! Maar het Canadese biertje is ook best aardig als je toch besluit of hier even langs tekomen??
    Liefs uit Vancouver waar de Jensens zyn gelukkig gezond en wel.!