we zijn weer begonnen - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu we zijn weer begonnen - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

we zijn weer begonnen

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

11 Augustus 2015 | Indonesië, Amlapura

Ha die lezers,
Hier op Bali is het nieuwe schooljaar weer begonnen en we zijn dan ook weer langs gegaan bij de ouders die hebben gevraagd of wij hen willen helpen bij het bekostigen van het onderwijs van hun kind.
Die rondgang heb ik gisteren en vandaag gedaan samen met Ibu Nyoman, het hoofd van de kleuterschool en Ibu Wayan een van de leraressen.
Het is ieder jaar weer bijzonder om mee te maken dat mensen die echt heel weinig hebben, toch vrolijk, trots en gastvrij zijn. De meeste huizen waren ondanks de slechte staat wel schoon en opgeruimd.
We hebben in overleg besloten om alle aanvragen goed te keuren. Er was wel degelijk verschil in armoede maar dat was het verschil tussen arm en erg arm.Dat betekent dat we dankzij de hulp van onze trouwe sponsoren dit jaar voor 27 kinderen het maandelijkse schoolgeld gaan betalen en van die 27 betalen we voor 26 kinderen ook de uniformen, sokken, schoenen en een rugzak. De 27e had zelf al voor een sponsor gezorgd voor uniform e.d. dus dat is goed gedaan.
Deze zaterdag gaan we voor het eerst naar de Hardys om te zwemmen en beginnen we ook met de wekelijkse maaltijd op zaterdag.
Vandaag ook weer met Pak Ketut (lid van het schoolbestuur en het desa-bestuur) gesproken over de verbouwing van de overdekking van het schoolplein omdat dat er steeds slechter aan toe is en het al een tijdje in de planning staat. Hij heeft weer aangegeven dat hij een paar verschillende opties zal voorleggen en dan maar hopen dat we tot daadwerkelijke uitvoering van plannen kunnen komen. Voorlopig zijn we weer blij met het feit dat we weer veel kinderen kunnen helpen bij het begin van hun opleiding. Vanaf de lagere school is onderwijs hier betaald maar het kleuteronderwijs niet terwijl er op de lagere school wel vanuit wordt gegaan dat kinderen indonesisch kunnen spreken terwijl er thuis balinees wordt gesproken (een volledig andere taal). Op de kleuterschool wordt deels indonesisch gesproken dus als je de kleuterschool volgt kom je beter beslagen ten ijs op de lagere school. Alleen daarvoor is het al goed dat ze naar de kleuterschool gaan en daarnaast hebben ze zoveel lol met elkaar en maken ze veel meer mee dan thuis.
Goed beste lezers en trouwe sponsoren. ik stop met dit relaas maar niet na jullie weer onwijs te bedanken voor de steun die jullie geven.Samen maken we toch maar weer mooi voor 27 kinderen het verschil tussen thuishangen of naar schoolgaan!!!!
Salam hangat.
Ad en Brenda.

• 11 Augustus 2015 - 08:45

Nico:

Op naar alle kleurwedstrijden.

• 11 Augustus 2015 - 09:48

Els:

Mooi werk, Ad en Brenda, weer 27 blije kinderen en ouders

• 11 Augustus 2015 - 13:18

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad

27 kinderen op weg helpen naar een betere toekomst, mooi toch?!
    Veel succes dit nieuwe schooljaar.
    Xje

• 24 September 2015 - 18:50

Rita En Fred:

Jullie geven de kinderen een mooie start en hopelijke ook een mooie toekomst .

xje