Het loopt weer - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Het loopt weer - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Het loopt weer

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

06 September 2011 | Indonesië, Batavia

Ha die lezers,
Zoals de vorige keer beloofd gaat het nu weer over de school. Toch nog even terug naar Kadek Juli. Ik ben inmiddels bij zijn moeder langs geweest en ze heeft 2 mooie ingelijste foto’s (de foto die vorige keer bij het verslag zat en een foto die mijn broer gemaakt had van Kadek alleen). Ze was er duidelijk blij mee en ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Goed, de school. Er zijn weer wat miljoenen doorheengegaan deze maand. Er zijn 10 nieuwe tafeltjes en stoeltjes aangeschaft en buiten dat er gezwommen is en gegeten, hebben we het schoolgeld voor 16 kinderen voor de eerste drie maanden betaald en het uniformgeld, de schoenen, tassen en sokken voor 21 kinderen. Dit is betaald vanuit een aantal specifieke giften voor dit doel maar ook vanuit de gelden die we maandelijks binnenkrijgen en incidentele giften. Alle gevers hartstikke bedankt. Het is mooi om te zien dat we zulke volle lokalen hebben en het plezier dat de kinderen op school hebben spat er vanaf.

Omdat het voor het overgrote deel nieuwe kinderen zijn moeten ze natuurlijk wel weer wennen aan die westerse bezoekers. Vooral zo’n grote asblonde met lang haar is natuurlik een bezienswaardigheid. Toen ik afgelopen zaterdag bij de zwemles was, was er een meisje dat erg nieuwsgierig was. Ze schok me elke keer dat ik naar haar keek een hele grote (overwegend tandeloze) lach en toen ik mijn hand naar haar uitstak durfde ze me een hand te geven. Daarna kwam ze zo’n beetje elke 3 minuten bij me langs met een nieuwe vriendinnetje dat me ook een hand moest geven. Was wel erg grappig hoor. Ook vandaag heeft ze me weer de nodige glimlachen toe gestraald.

De uniformen zijn inmiddels binnen maar op de foto’s die bij dit verslag zitten, zijn we nog in het uniformloze tijdperk. Een volgend verslag zal ik de uniformen laten zien. Bij het netste uniform dragen ze een soort van dasje en ook dat is wel erg leuk om te zien. Ze hebben 3 uniformen die ze alle 3 2 dagen achter elkaar dragen en zo komen ze de schoolweek van 6 dagen precies door.

In de maandelijkse schoolkosten zit ook een tijdschrift dat de kinderen maandelijks krijgen. Daar zitten allerlei raadsels, taal- en reken vragen en kleurplaten in. Ziet er goed uit.

Een van de dingen die we nog van plan zijn dit jaar is het opknappen van de opbergruimte en daar dan een soort van ehbo-ruimte van maken. Dit zal allemaal nog wel de nodige tijd kosten want zulk soort dingen gaan hier gewoon niet snel. Maakt op zich niet uit, de dagelijkse gang van zaken loopt weer goed en de extra’s zoals eten en zwemmen lopen ook weer als vanouds en dan komen die andere dingen ook best wel in orde. Pelan, pelan (of op zijn balinees adeng adeng) zeggen ze hier dan wat zoveel wil zeggen als: rustig aan.

Salam hangat,
Ad en Brenda

• 06 September 2011 - 06:16

Donald & Linda:

Hoi Ad & Brenda,

Volle bak die school! Mooi dat die foto's bij de moeder van Kadek Juli zijn gekomen, we kunnen ons hier niet voorstellen dat men basale zaken als een cameraatje of mobiel met camera niet heeft.
    Die meubeltjes zien er goed uit.
    Jullie verrichten nog steeds mooi werk daar.
    Groeten en tot later dit jaar.

• 06 September 2011 - 06:39

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Zo te zien vinden ze bij het zwembad eten leuker dan in de klas zitten. Maar welk kind nou niet, toch? Er is al weer een hoop werk verzet voor de start van het nieuwe schooljaar. 'T wordt vast weer een heel en leerzaam jaar voor de kinderen. Veel succes!

Rita en Fred,
    xje

• 06 September 2011 - 09:51

Marcel:

He Adje,

Ik tel al gauw een kleine 40 kinderen in de klas. En wij hebben het in Nederland over overvolle klassen als er tussen de 25 en 30 kinderen zitten.........
    Het klasje ziet er heel vrolijk uit met die gekleurde tafels en stoelen. Doet niets onder voor de klas waar mijn kids zitten (inclusief het tien-uurtje met drank en een stukje fruit of snoep).
    Super Ad, en succes met de verdere activiteiten.

grtz Marcel

• 07 September 2011 - 15:19

Peter & Jacqueline:

Hoi Ad & Brenda

Leuk weer wat van jullie en het schooltje te vernemen. Het ziet er op de foto's kleurrijk uit ! Het begint ook op een vrolijke Europees schooltje te lijken. Zit er een blonde Europeaan in het bestuur ?
    Goed werk hoor Ad....we hebben je niet voor niets voor het vrijwilligers werk naar Bali gezonden ! Velen dachten dat je/jullie daar vrijwillig naar toe waren gegaan. ha,ha.
    Puik werk, wij zijn trots op jullie !
    God bless, grt. P. & Jacq.

• 09 September 2011 - 18:38

Cor Van Der Laan:

Hallo Ad,

kunt u uw e-mailadres naar mij sturen.
    Naar corvdlaan@live.nl

Vriendelijke Groeten
    Cor van der Laan

secr. Stichting Help dit Kind

• 16 September 2011 - 10:27

Nico:

Niet mijn gewoonte maar een late reactie. We hebben elkaar al veel gemaild en dan schiet het er wel eens tussendoor.
    Mooi gezicht al die gekleurde meubeltjes. Heerlijke foto ook van dat manneke in het rode shirt.
    School is duidelijk nog niet alles voor hem, dat gaat wel komen ha ha.
    Veel succes met dit schooljaar en de mats,

Nico