Het nieuwe schooljaar is begonnen! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Het nieuwe schooljaar is begonnen! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Het nieuwe schooljaar is begonnen!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

14 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Ha die lezers,
Afgelopen maandag is ondanks het verlies van Nederland in de Finale het nieuwe schooljaar weer begonnen alsof er niets aan de hand is!
Van de ongeveer 50 leerlingen van het afgelopen schooljaar zijn er maar 2 niet doorgestroomd naar de lagere school (Sekolah Dasar heet dat hier). Het was dus wel belangrijk dat er nieuwe leerlingen bij kwamen. Tot nu toe hebben zich 38 leerlingen gemeld dus er zullen in ieder geval 40 leerlingen zijn voor dit nieuwe schooljaar.

Misschien kunnen jullie je nog het verhaal herinneren van het meisje dat vorig jaar de hele tijd naar school kwam maar niet mee kon doen omdat ze de lessen niet kon betalen en dat zij toen door een Nederlandse toerist is “geadopteerd” voor wat betreft schoolgeld, schoenen en rugzak. Die mensen hebben ook voor dit schooljaar weer de kosten op zich genomen van Kadek waarvoor natuurlijk grote dank.

Ook dit jaar hebben zich mensen met kinderen aan willen melden waarvan de ouders aangeven dat zij het niet kunnen betalen. Ik heb met de leraressen afgesproken dat wij voor 7 kinderen het schoolgeld willen betalen (ongeveer euro 65 per jaar per kind). Om zeker te weten dat de ouders echt niet kunnen bijdragen zullen ze gesteund moeten worden door het hoofd van de hun banjar (banjar betekent wijk, heb ik in een vorig verslag wel eens iets over gezegd) met een soort van bewijs van onvermogen. Wanneer ze dat niet kunnen verkrijgen omdat ze ook administratief helemaal niks op orde hebben (niet echt zijn ingeschreven in ons dorp Jasri bijvoorbeeld) gaan we een bezoek afleggen om het e.e.a. te bekijken. We zullen dat allemaal low profile moeten doen omdat we anders waarschijnlijk nog veel meer verzoeken zullen krijgen en gezien onze financiële situatie (die zeker niet slecht is hoor maar er zijn meer uitgaven) is 7 voorlopig echt het maximum.
Nou Christine zou zie je dat jouw speciale gift ook daadwerkelijk goed terecht gaat komen.

Vanaf 1 augustus gaan we weer starten met de zwemlessen die er 1 keer per twee weken worden gegeven. Dus je kunt stellen dat het allemaal weer echt aan het beginnen is.

Hier is het op het ogenblik het seizoen van de crematies en asverstrooiingen. Dat betekent dat er eigenlijk dagelijks ceremonies zijn op het strand en het geluid van gamelan haast alles begeleidt wat we doen. Het is niet zo dat er nu opeens veel mensen zijn overleden maar crematie en asverstrooiing vinden vaak pas na verloop van tijd plaats. Familie moet nog sparen om het te kunnen betalen of het is niet de juiste tijd volgens de hindoe kalender. Het zijn zeker geen sombere maar juist zeer kleurrijke bijeenkomsten ook al niet omdat met gelooft in reïncarnatie.

Wij zitten hier nu alweer anderhalve maand en we verheugen ons op de komst van Sharon en Tess (dochter en kleindochter) en we zijn benieuwd hoe zij deze volkomen andere wereld zullen ervaren.

Tot slot nog een verwijstip. Een van de leraressen heeft een reactie gestuurd op ons vorige verslag. Is wel leuk om even te lezen.

Goed mensen dit verslag is zonder foto’s maar ik denk dat er bij het volgende verslag wel weer foto’s zullen zitten.

Salam hangat,
Ad en Brenda

p.s. Celine van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag!!

• 14 Juli 2010 - 06:04

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Een nieuwe start en gelijk al weer een hoop te regelen, het lijkt wel werk. We denken wel, dat jullie hier meer voldoening uit halen.
    Heel veel succes!

Rita en Fred,
    xje

NB low profile, ga als Clouseau, val je vast niet op.

• 14 Juli 2010 - 08:44

Herman:

Hallo Brenda en Ad,
    Jullie hebben het er maar druk mee.Verder alles goed?

Groetjes,

Herman.

• 14 Juli 2010 - 21:25

Lonneke:

Hey Ad en Brenda!!

Hoe is het?!
    Ik had ook een laatste blog geschreven en jullie 2 smsjes gestuurd maar ik geloof niet dat dat is aangekomen ofzo want ik heb geen reactie gehad?!

Wat een super leuke blog weer, echt gek idee dat school weer bezig is daar. Alweer druk met GOED werk bezig jullie zei ik, super!!

veel liefs, lonneke

• 21 Juli 2010 - 20:19

Sharon En Tess:

Hoi Ad en mimm,
    we zijn benieuwd naar het schooltje, wellicht kunnen we daar volgende maand een keer kijken. Als er nog iets is waar wij ze blij mee kunnen maken, laat het dan weten, dan nemen wij dat mee als wij komen!
    We lezen het wel, tot over 1,5 week!
    xx shar en tess

• 26 Juli 2010 - 11:36

Nico:

Hoi,

Ik loop achter en dat is niet goed. Snel bijlezen en printen dan is ma ook weer bij.
    Nieuw school jaar dus nieuw werk aan de winkel, succes er mee. Ik ga door naar het volgende verhaal.
    Groetjes,
    Nico