Bina Purwaka in het digitale tijdperk - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Bina Purwaka in het digitale tijdperk - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Bina Purwaka in het digitale tijdperk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

19 Februari 2010 | Indonesië, Batavia

Ha die lui,
We hebben slecht nieuws en goed nieuws. Eerst maar het slechte nieuws?! De tekenwedstrijd is niet doorgegaan op Valentijnsdag. Het warenhuis Hardys heeft hem wel georganiseerd maar niet voor het niveau TK (Taman Kanak-kanak=kleuterschool) maar voor het niveau SD (Sekolah Dasar= lagere school). Dus onze TK Bina Purwaka kon niet meedoen. Ik geloof niet dat er veel tranen zijn gevallen hoor.
Dan het goede nieuws.
Afgelopen woensdag hebben we in Denpasar een computer met printer een zogenaamde stabilisator gekocht. Dat laatste is nodig omdat de stroom hier nogal pieken en dalen kent en dat kan erg slecht zijn voor je computer. De stabilisator heeft op nog een kleine accu dus als de stroom uitvalt (en dat kan hier zomaar gebeuren) heb je nog voldoenden stroom om je computer netjes af te sluiten. Het is een Compaq computer met een 18,5 inch scherm en een HP printer met kopieer en scan functie. Ze zijn er erg blij mee. Alles bij elkaar Rps 6.900.000,- Even voor mijn zwager, de euro doet het niet goed (mede dankzij onze Griekse vrienden?) en 1 euro kost nu ongeveer Rp12.500,-. Alles wordt dus verhoudingsgewijs een beetje duurder maar ik geloof dat dit wel een mooie prijs is voor deze computer.
Donderdag alles geïnstalleerd in het kantoortje van de leraressen dus ze kunnen er mee aan de slag
Een van de leraressen kan er al goed mee omgaan en die helpt de anderen op weg. Naast administratie maken ze ook voorbeeldbladen met kleine woordjes waarmee de kinderen leren lezen. Er schijnt ook een speciaal programma te zijn voor kleuterscholen op het educatieve vlak dus daar gaan we ook achteraan.
Een van de leraressen is afgevaardigd om namens het kecamatan (een klein district binnen het karbupaten Karangasem wat weer 1 van de 9 disctricten is binnen de Propinsi Bali) een presentatie te houden. Ze wil het dan hebben over een lesmethode om de spreekvaardigheid van de kinderen te verbeteren. Daarvoor kan ze nu een presentatie maken op de computer. Zij is ook degene die al goed met een computer kan omgaan.
Vanmorgen naar het schooltje gegaan om er foto’s van te maken en toen was er ook weer dansles en werd er gespeeld dus daarvan treffen jullie ook een paar foto’s aan.
Zoals jullie kunnen zien wordt het geld dus echt uitgegeven aan dingen die belangrijk zijn voor de school en die ze zelf in hun oorspronkelijke plan hadden opgenomen.
Lonneke was ook weer op school. Die heft van de week een tekenles gegeven en dat gecombineerd met Engels zodat de kinderen de Engelse namen van de kleuren leerden en ze hebben geloof ik ook het woord cleaning geleerd.
Al met al gaat het goed met het schooltje en komen ze steeds beter in hun spullen te zitten.
Bij jullie is het nog redelijk koud begreep ik. Toen ik van de week mijn moeder belde sneeuwde het in ieder geval in Waddinxveen. Hier is het al meer dan een week droog en behoorlijk warm dus er is sprake van een dagelijkse duik in het zwembad.
Salam Hangat,
Ad en Brenda

• 19 Februari 2010 - 10:07

Donald & Linda:

Mooi! Dat is inderdaad een heel schappelijke prijs, voor de Balinezen een fortuin. Het ziet er heel professioneel uit allemaal. Inderdaad heb je een no-break nodig, dat werkt twee kanten op, vlakt pieken af waarmee je de hele pc mee kan opblazen en in geval van geen stroom loop je niet het risico dat je schijf naar de knoppen gaat. Ze kunnen weer jaren voort.

• 19 Februari 2010 - 10:45

Netje:

Zodat jullie weten dat ik alle verhalen lees en volg...hahaha Big Hug

• 22 Februari 2010 - 11:07

Nico:

Hoi Familie,
    Lekker bezig denk ik zo. Het schooltje begint een behoorlijke school te worden. Jammer van de kleurwedstrijd maar dat zullen ze overleven. Als al de geplande kleurwedstrijden niet doorgaan moeten jullie er maar een organiseren.
    Fijn dat jullie elke dag ff in het zwembad duiken die prikkel hadden we hier net nodig.
    De weergoden zitten duidelijk ook op Bali want hier laten ze het weer maar aankloten.
    Ik zeg "of sneeuw en ijs of + 15 minimaal" wat we nu hebben is alles daar tussenin. Wel weer goed ook voor de mensen want dan hebben we wat te mopperen. Ik ga weer printen en bij de grijze langs,

Groetjes,
    Nico

• 23 Februari 2010 - 16:01

Brigitte:

Leuk om de verslagen te lezen en de foto's te bekijken. Jullie zijn echt goed bezig!
    Tot gauw in de Q!

Groetjes,
    Brigitte

• 04 Maart 2010 - 05:52

Marga:

Altijd weer geweldig om jullie verhalen te lezen en te zien wat jullie allemaal voor elkaar krijgen.
    Ad, ik kan nog wel een paar 2G USB sticks regelen als jullie er wat aan hebben, dan kan ik ze in mei aan jullie meegeven.

Dikke kus voor jullie allebei en heel veel succes met de school.