Maart Feestmaand - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Maart Feestmaand - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Maart Feestmaand

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

02 Maart 2010 | Indonesië, Batavia

Ha die lezers en lezeressen,
Wat kan ik jullie melden over Bina Purwaka.
Eigenlijk best een hoop. Zo hebben we vorige week een 8gb usb-stick voor ze gekocht zodat ze een soort van backup kunnen maken van stukken. Die kostte rp 287.900. (koers nog steeds rond de 12.500). Afgelopen zaterdag waren we uitgenodigd om bij de school te zijn omdat het de dag van Dewi Saraswati was. Dat is de beschermgodin van onderwijs en kennis. Brenda en ik zijn dus in ons paasbest -wat in dit geval de traditionele balinese dracht was- om half 9 ’s-morgens bij Bina Purwaka verschenen en hebben bij het offeren en bidden voor Dewi Saraswati gezeten. Alle kindertjes en de juffen waren ook in traditionele kleding. Ziet er schattig uit bij die kleintjes (zie de foto’s). Na het gebed werd er nog gedanst en daarna gingen de kleintjes rond 10uur weer huiswaarts. Brenda en ik hebben samen met het personeel van de school nog gegeten. Gezeten op een grote mat en met zijn allen eten uit een grote schaal rijst waar groenten, vlees, sate en dergelijke bij was. Daarna afgeblust met fruit, rambutan en mangis. Rambatan lijkt op lychee en mangis is een vrucht met een donkerrode harde schil waar 6 tot 7 witte partjes in zitten die ergens smaken tussen een kers en een aardbei. Ik vind dat het lekkerste fruit van hier. Brenda is meer van de Durian. Een heel sterk ruikend fruit met grote stekels waar romig vruchtvlees rond grote pitten in zit. Het is heel apart van smaak en ik begin er nu eindelijk aan te wennen maar het is nog niet mijn favourite en het seizoen daarvoor is ook voorbij.
Goed genoeg over het eten, we hebben ook weer de maandelijkse aanvulling op het salaris betaald (iedereen krijgt een envelope met het geld rechtstreeks in handen van mij) aan de leraresen en de schoonmaakster en maandag zijn we met 2 van de dames op stap gegaan om klimtoestellen te bekijken en een computerprogramma voor kinderen te kopen. Al met al hebben we zo’n half uur aan het kopen en uitzoeken van spullen besteed terwijl ik er ruim 5 uur voor achter het stuur gezeten heb. De speeltoestellen komen namelijk uit Tabanan en dat is Zuid-West Bali terwijl wij in Oost Bali zitten. Het computerprogramma hebben we in Denpasar (Zuid Bali) gekocht. Het is een programma waarmee kinderen sommen kunnen maken, lezen, wat engels leren. Totaal een paket met 5 CD’s voor Rp 295.000. De bedoeling is dat ze daar in kleine groepjes samen met een juf mee gaan werken.
We hebben ook 1 rechthoekig klimmerek besteld en op het schoolplein wordt nagemeten welke ruimte er nog is voor bolvormig klimtoestel da twe ook op het oog hadden. Al met al leuke dingen om te doen. Daarnaast zijn we aan het kijken of we zwemlessen voor de school kunnen bekostigen. Er was een aanbieding gedaan door (alweer) het warenhuis Hardys. Daar is een zwembad bij gebouwd en kinderen kunnen daar zwemlessen krijgen. Opzich zijn de maandelijks lasten niet hoog (ongeveer 1 euro per maand) maar ik wil weten hoeveel lessen daar dan in zitten en hoe we het vervoer op een goede manier kunnen regelen (is toch zo’n 7km van de school vandaan). Ik hoop daar 1 dezer weken samen met de school en iemand van Hardys over te kunnen praten. Op zich is wel belangrijk dat eiland bewoners kunnen zwemmen lijkt me. En dit allemaal dankzij jullie bijdragen. Wordt vervolgd…

Dan iets over het wat er hier in het dorp gebeurt. Zoals jullie weten is Bali een overwegend hindoeistisch eiland alleen is de vorm van die godsdienst hier anders als in India en heet het Agama Hindu Dharma. Die godsdienst kent vele ceremonies en bepaalt echt het dagelijkse leven op het eiland. Nou is 1 van onze dorpstempels ( de pura dalem) verbouwd en vergroot en die wordt eind deze maand ingewijd. Daarnaast vindt er een reinigingsritueel voor ons strand plaats en dat begint morgen. Onze tuinjongen zei dat hij dat nog nooit had meegemaakt en dat zijn vader dat ook nog nooit had meegemaakt. Ze zijn al maanden met de voorbereiding bezig zo is onze hulp al een flink aantal ochtenden vrij van haar werk bij ons geweest omdat ze ingedeeld was om in de tempel samen met anderen offers te maken. Morgen gaat het dus beginnen en het gaat om de godin van de zee Baruna. Aan die godin worden dan ook allerlei dieren geofferd en dat betekent dat ze levend op kleine bootjes de zee opgevaren worden en dan in zee gezet worden. Dat wordt dus behoorlijk heftig allemaal. Om deel uit te maken van de gemeenschap ben ik vorige week naar de tempel gegaan waar het allemaal wordt voorbereid en heb daar een donatie voor het feest afgegeven aan de kepala desa. Verder hebben we ook een penjor (soort lange feestelijke versiering aan een banboepaal waar ook een offeraltaartje aan zit) voor het huis laten zetten. Tussen deze tempel en reinigings ceremonies door is het ook nog hari Nyepi in maart. Dat is het hindoeïstische Nieuwjaar van hier. Die dag zelf ligt het leven hier plat (vliegveld is die dag gesloten). Je wordt niet geacht van je terrein te gaan die dag en geen vuur te gebruiken. Dit is eigenlijk de enige “”strenge” religieuze dag hier. Er loopt dan ook een soort religieuze politie rond die er op toeziet dat de mensen zich er aan houden. Van ons westerlingen wordt niet verwacht dat we er volledig in opgaan maar wel dat we rustig zijn en op ons terrein blijven. Gelukkig is dat niet echt een straf!
Al met al is maart dus een feestmaand dit jaar.
Salam hangat,
Ad en Brenda

• 02 Maart 2010 - 10:18

Peter Pieplenbosch:

Hoi Ad en Brenda
    Weer een leuk verslag van je Ad over de school en al hun benodigheden .Top hoor ! ...en ook al die leuke foto's erbij. Daar hebben wij hier dan ook een goed beeld van. Ben trots op jullie !
    Lees ook de blog van Lonneke en al haar reisverslagen! Lachen is dat ! Dat zo'n jonge vrouw zo avontuurlijk kan zijn....een woord geweldig ! Toppie hoor!
    Zit zelf zo ook in elkaar, daarom kan ik haar ook zo goed aanvoelen! Heerlijk als je dat allemaal kan en mag doen, toch ?Wil al gelijk weer naar jullie toe, om alles met eigen ogen weer te aanschouwen !

Salam hangat,
    Peter & Jacqueline (The Tokeh and the Cicak ) voor de expats aldaar, spreek uit "Tjitjak" ! Ja Lonneke zo schrijf je en sprek je dat uit ! Haha.
    Lonneke en vriendin heel veel plezier in Bali !

Hoi Brenda en Ad,

Beetje jammer, dat die Balinezen hebben vergeten " in de feestmaand" 7 maart mee te nemen (verjaardag van "werken is ook niet alles" JW). Zal hem wel aangesproken hebben de hele dag niet van "landje" af te hebben gemogen.

• 08 Maart 2010 - 08:25

Nico:

Ja ja sorry ff niet gecheckt en uitgeprint.
    Ik zal het nu doen en morgen aan de griojze geven dan heeft ze op jouw verjaardag bergen te lezen en te zien.
    Ziet er allemaal feestelijk uit, goede zaak, neem er morgen eentje op onze verjaardag.
    Dat ga ik ook doen.
    Groetjes,

Nico

• 09 Maart 2010 - 08:12

Sas:

Gefeliciteerd Oompie van me! En gefeliciteerd met je broer natuurlijk ;)
    Heb je wel een smsje gestuurd, maar je weet maar nooit of dat aankomt natuurlijk ;)

Fijne dag en een kus aan Bren

xxx

• 09 Maart 2010 - 09:00

Peter & Jacqueline:

Hoi Ad en Brenda
    Allereerst , zwager van mij, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag vandaag !
    Wie heeft dat kunnen dromen om dat weer op Bali te vieren. Bofkonten !
    Met al die vrouwen in je omgeving.
    Net een haan in een kippenhok, dat is niet verkeerd op je leeftijd !
    Neem een lekker koel Bintang biertje van me ! ......en als je moet blazen voor een alcohol controle, zet dan je bril af, dat scheelt weer twee glaasjes !

Een Indon.spreekwoord :
    Of een Olifant nu vecht of vrijt, het gras is altijd de dupe !

Fijne dag samen, salam hangat,
    Peter & Jacqueline.

Zij wilde de wereld zien....... ik installeerde Google Earth.

• 09 Maart 2010 - 12:10

Nico:

Vaandag allebei jarig en elkaar gesproken, dat is mooi. Fijne avond nog.

Nico

• 10 Maart 2010 - 12:51

Reggie En Brigitte:

Hoi Ad en Bren,

Ad, nog gefeliciteerd met je verjaardag! En Nico ook gefeliciteerd.
    Het is fijn om jullie verhalen te lezen. Jullie zijn echt goed bezig.

Selamat,
    Reggie en Brigitte

• 11 Maart 2010 - 14:02

Donald & Linda:

Hoi Ad!!
    Alsnog van harte gefeliciteerd! Nog in Balinese stijl je verjaardag gevierd?

grt Donald en Linda