Dat is snel - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Dat is snel - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Dat is snel

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

27 Maart 2011 | Indonesië, Batavia

Hallo lezers,
Sneller als ooit tevoren hier weer een verslag(je).
Afgelopen zaterdag werd er weer gezwommen en omdat ik de vorige keer vergeten was foto’s te maken zitten die er nu wel bij. Omdat zwemmen en de wekelijkse maaltijd samen vielen zitten er ook foto’s bij van eten in je zwempak. Leuk hè die badpakken parade. Als je dat vergelijkt met eerdere zwemfoto’s ziet dit er toch wel erg goed uit. Zwemkledingdonateurs BEDANKT!!

Afgelopen dinsdag met de leraressen weer verder gesproken over de individuele sponsoring van volgend jaar en ze zijn er echt van overtuigd dat ze in staat zijn om te bepalen welke ouders het schoolgeld niet kunnen betalen. Ze gaan nu al wat om zich heen kijken en omdat het een relatief kleine gemeenschap is, weet men ook veel van elkaar. Jasri kent als ik het goed heb 2 a 3 duizend inwoners en de sociale samenhang op Bali is mede door de godsdienst waarbij veel ceremonies gezamenlijk met het dorp, wijk, straat of familie worden uitgevoerd best groot.
Ik geloof de leraressen wanneer ze zeggen dat ze in staat zijn de gevallen die het echt niet kunnen betalen er uit te pikken. Natuurlijk gaan we weer een bewijs van onvermogen vragen en daarnaast zullen de leraressen weer foto’s maken van de woonomstandigheden zodat we kunnen vaststellen dat het om de armere mensen van het dorp gaat. Van de kinderen die we dit jaar gesponsord hebben gaan er ook weer een aantal naar de lagere school. In principe kunnen kinderen van hun 4e tot hun 6e naar de kleuterschool maar omdat het voor ouders soms te prijzig is kiezen die er dan voor om een kind maar 1 jaar naar de kleuterschool te laten gaan. De lagere school wordt betaald door de overheid maar het kleuteronderwijs is dus volledig afhankelijk van de ouderbijdrage en de eventuele bijdrage die de desa adat (traditionele dorpsoverheid) geeft.

Op het sponsoren van de kinderen voor volgend schooljaar kom ik op een later moment terug maar ik ben nu al blij dat we toch een systeem van individuele sponsoring kunnen handhaven en dit dan mede dankzij de inzet die de leraressen daarvoor gaan doen.

Goed mensen een korter verslag als het vorige maar nu wel met foto’s!

Salam hangat,
Ad en Brenda

• 27 Maart 2011 - 10:32

Wim En Sylvia:

Ad wat ben je weer goed bezig en wat snel!!! Ja, je moet wel zo ijverig zijn, want over een paar weekjes ga je weer naar Holland...
    Leuk die "guppies" in hun badkleding.

• 27 Maart 2011 - 10:34

Christl En Nico:

Genieten!!!!!!!!!!!!

• 27 Maart 2011 - 10:39

Donald & Linda:

Hoi Ad & Brenda
    Leuk zeg die kinderzwempak parade! Dat ziet er inderdaad totaal anders uit, geslaagd project!
    Groetjes en tot gauw!

• 27 Maart 2011 - 10:48

Arie:

Iedere keer als ik jullie berichtjes lees ben ik er weer méér van overtuigd dat deze manier van ontwikkelingswerk direct op de goede plek terecht komt.

• 27 Maart 2011 - 14:47

Marijke En Evert:

Hoi Ad en Brenda,

Goed om dit te zien!!
    Het plezier spat er vanaf.
    Spreken jullie snel in Nederland.
    Groet Marijke en Evert

• 27 Maart 2011 - 16:57

Nathalie:

Zo gezellig!!!

• 28 Maart 2011 - 01:46

Gerard & Jopie:

Leuk Ad en Brenda, op die foto's is ook goed te zien dat de kinderen zich er goed in voelen. Op naar de volgende aktie of heb je voor het komende jaar nieuwe badpakken nodig?
    Groeten en tot in Holland