Het nieuwe schooljaar is begonnen - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Het nieuwe schooljaar is begonnen - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Het nieuwe schooljaar is begonnen

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

01 Augustus 2022 | Indonesië, Amlapura

Ha die lezers,

Vorige week maandag en vandaag ben ik met 2 van onze juffen langs de ouders gegaan die voor dit schooljaar onze hulp hebben aangevraagd. Dit jaar gaat dat om 28 kinderen. Het was voor het eerst sinds Corona dat ik weer mee kon op de rondgang langs de ouders en zoals altijd is het een lesje in nederigheid. De mensen leven in totaal andere omstandigheden als wij dat in Nederland gewend zijn en gezien hun beroepen (visser, landarbeider, bouwvakker in projecten, kroepoekverkoopster etc) onzeker van inkomsten en zonder de voorzieningen die wij in Nederland kenne in het geval van werkeloosheid e.d.. Ondanks dat hebben ze toch een bepaalde waardigheid en trots die ik zeer terecht vind maar die niet vanzelfsprekend is. Corona heeft er mede aan bijgedragen dat inkomsten nog onzekerder zijn geworden omdat de economie van Bali zeer te lijden heeft gehad van het wegblijven van toeristen en er bijvoorbeeld veel minder bouwprojecten zijn ook van lokale mensen en dat is vaak juist de plek waar de mensen hier in Jasri hun werk vinden.

Al met al hebben we gezamenlijk met de juffen besloten om alle 28 aanvragen te honoreren. Dat zal vooral in het begin van het schooljaar een flinke aanslag op het budget zijn omdat dan de uniformen, boeken, schoenen en tassen voor deze kinderen ook betaald moeten worden en dat is een stevige eenmalige uitgave. De maanden daarna gaat het dan nog om het schoolgeld dat we betalen en een kleine bijdrage aan de salarissen van de juffen.

We gaan het dit schooljaar zeker weer redden maar ik hoop dat het ons lukt om weer een reserve op te bouwen zodat we ook het volgend schooljaar juist die grote eenmalige kosten ook kunnen bekostigen. Mochten jullie mensen weten waarvan jullie denken dat ze ook wel aan ons project bij willen dragen, spreek ze dan vooral aan want juist die vaste maandelijkse inkomsten geven ons de mogelijkheid om ook op langere termijn hulp te blijven bieden.

Bij dit verslag treffen jullie wat foto's aan van hoe de mensen die bij ons de aanvraag gedaan hebben behuist zijn. Ik denk dat dat een redelijke indruk geeft van hun levensstandaard en daarbij moet gezegd worden dat de stem van de juffen ook zeer belangrijk is in deze want die kunnen nog beter inschatten of de aanvragen terecht zijn ingediend.

Ik wil dit verslag beëindigen met iedereen die ons trouw ondersteund heel hartelijk te bedanken want zonder die steun is het onmogelijk om de hulp te bieden die echt nodig is. Het schoolgeld en de kosten voor de uniformen voor de kleuterschool wordt niet door de overheid vergoed (dat gebeurt pas vanaf de lagere school) en dat betekent dus dat veel kinderen daar geen gebruik van kunnen maken terwijl het wel belangrijk voor ze is en ze het ook heel erg leuk vinden.

warme groet, salam hangat,

Ad en Bremda.

• 01 Augustus 2022 - 09:58

Els:

Mooi werk en we wensen jullie weer veel succes!
    Groet, Els