Bemo komt zo, Bemo komt zo - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Bemo komt zo, Bemo komt zo - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Bemo komt zo, Bemo komt zo

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

12 Maart 2010 | Indonesië, Batavia

Ja, lezers de eerste zwemles zit er inmiddels op maar voor ik daar over begin eerst wat anders. We willen (mede namens de leraressen van Bina Purwaka) alle gulle gevers hartelijk bedanken voor hun bijdragen. De familie van Michel die hier pas is geweest en die met eigen ogen hebben kunnen zien waar het geld heen gaat zijn ook gaan bijdragen en ook familie en kennissen van Lonneke en Chantal hebben zo hun giften gedaan. Al met al hebben we daardoor een leuk budget en ook een fijne maandelijkse geldstroom waardoor we het schooltje echt kunnen verbeteren en ook langdurige verplichtingen aan kunnen gaan en dat allemaal dankzij jullie!!
Wanneer er nu lezers zijn die denken:”Zo’n veer in mijn kont dat wil ik ook”, girorekening 1978830 ten name van D.van Dommelen en of A.H. Landheer te Berkel en Rodenrijs staat nog steeds open voor uw gulle giften!
Goed, wat is er inmiddels gebeurt. Er is een bordenrek aangeschaft voor in het keukentje van de school (zie foto). Niet echt een spectaculaire aankoop maar het is voor hen wel weer handig en zo’n rek kost toch Rp450.000 en dat tegen een koers van rond de 12.500Rp per €. Die koers daar wordt je niet vrolijk van dus ik hoop dat de Grieken hun hervormingen goed oppakken en Spanje en Portugal niet mee gaan doen met die narigheid. Maar goed, daarnaast is afgelopen donderdag de eerste zwemles geweest. We hebben voor 50 kinderen les genomen. Er zitten 53 kinderen op school maar het komt zelden voor dat ze er echt allemaal zijn. Het kost 12.000 rp per kind per maand en daar hebben ze dan 2 lessen voor. Vanaf nu is dus iedere twee weken zwemles en voortaan op vrijdag. Lonneke vertelde dat de kinderen stonden te stampen als een stel dolle stieren toen ze hoorden dat ze zouden gaan zwemmen. Voor het vervoer hebben we nu 2 bemo’s gehuurd en dat zullen er waarschijnlijk 3 moeten gaan worden omdat er nu ook nogal wat kinderen gebracht werden op de scooter door hun vader of moeder. Een bemo is een klein busje (zie foto). Die rijden hier rond bij wijze van openbaar vervoer. Je kunt ze aanhouden waar je staat (bushaltes zijn er niet ze rijden gewoon een vaste route) en laten stoppen waar je wilt. Wij hadden er nu 2 gecharterd voor Rp50.000,- per busje. Al met al zal het er op neer komen dat de zwemlessen zo’n RP900.000,- per maand gaan kosten en dat is zo’n €75. Vandaar dat het zo fijn is dat er een aantal vaste sponsoren zijn zodat we dit soort dingen en de maandelijkse aanvulling op de salarissen kunnen doen.
De zwemles was erg leuk, er was een zwemleraar met een paar assistenten en die hebben met de kinderen allerlei spelletjes gedaan zodat ze minder watervrees krijgen. Het bad is redelijk ondiep dus er door heen lopen was geen probleem maar je hoofd onderwater is een ander verhaal. Al met al hebben ze denk zo’n 3 kwartier klassikaal les gehad en daarna konden ze nog spelen. Degene die het te koud kregen konden al omkleden en die kregen een kaartje om in de funzone van het warenhuis een paar spelletjes te gaan doen. Al met al was het een heel erg geslaagde dag met veel blijde en vrolijke gezichten (natuurlijk waren er ook hier een paar huilers die niet meteen durfden maar de meesten hadden er gelijk lol in. Kijk mar nar de foto’s dan zie je dat wel.
Vandaag zijn de twee nieuwe klimrekken bezorgd die we onlangs in Tabanan hadden uitgezocht. Voor RP 4,5 miljoen weet je alles. Het kost wat maar dan heb je ook wat. De rekken worden na de aanstaanden feestdagen (Nyepi zie vorig verslag) ook goed vastgezet. Al me tal weer goede vorderingen. De aanstaande weken gaan we gebruiken om met de leraressen van de school afspraken te maken over de periode dat we er dadelijk niet zijn. We gaan begin april weg en komen dan in juni weer terug dus daar moeten we wel wat voor gaan regelen maar dat komt zeker goed.
Goed lezers, jullie zijn weer op de hoogte. Wanneer je op de hoogte wil blijven kun je in het linkermenu je email adres opgeven en dan krijg je een bericht wanneer we weer een verslag plaatsten. Dat scheel weer nodeloze bezoekjes hoewel je natuurlij kaltijd welkom bent op deze site.
Salam Hangat,
Ad en Brenda

• 12 Maart 2010 - 10:44

Saskia:

Ziet er weer goed uit hoor :D Vind het toch ook wel goed van jullie dat je braaf iedere x de verhalen blijft schrijven :D Hoop voor jullie dat t in april/mei weer lekker weer wordt hier anders heb je t dalijk wel heel koud ineens! Zondag feest met veel eten toch? Tnx voor de uitnodiging hoor ;) Maarja dat eten he?! (Terwijl ik nou al best veel lust hoor Ad!! Je moet wel als je op jezelf woont he haha)

Nou ik ga weer hard werken, je weet hoe de baas is hier!

xxx Sas

• 12 Maart 2010 - 11:18

Evert:

Hallo Ad en Brenda,
    ik ben blij om te lezen en te zien dat de bijdrage zo goed op zijn plek terecht komen,wat een feest om de kinderen zo te zien zwemmen en lol te hebben.
    Hou je taai en doe Gerry en Carel de groeten van mij,

Groet Evert

• 13 Maart 2010 - 09:46

Betty :

Hee Ad en Brenda leuk om te lezen hoor toppie. Wanneer ben je weer in de buurt op welke borrel kan ik jullie dan uitnodigen?
    Laat het even weten oke?

Dikke kus
    Betty

• 16 Maart 2010 - 08:08

Nico:

Hoi,

Als actieveling in het zwemmen en oud zweminstructeur gaat mijn hart hier sneller van kloppen, SCHITTEREND!! Water is een wonder. Goed water kan je drinken het wast je en het maakt je fris. Ben je moe neem een douche en je voelt je beter en als je er in ligt, en je kan zwemmen, dan kan je alle richtingen uit waarvan kan je dat allemaal nog meer zeggen. Duidelijk dus voor mij smullen dit verhaal.

Nico

• 22 Maart 2010 - 18:47

Netje:

EEn beetje late reactie...maar ik word er blij van als ik naar de foto's kijk, dat wilde ik toch nog even kwijt.
    Dikle zoen!!

• 31 Maart 2010 - 13:36

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Het is hartstikke leuk om te zien hoeveel plezier de kinderen aan het zwemmen beleven.

Rita en Fred
    Xje