terug van weggeweest - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu terug van weggeweest - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

terug van weggeweest

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

25 Juli 2011 | Indonesië, Batavia

Ha die lezers,
Jullie hebben een tijd niets van ons gehoord maar dat had verschillende redenen. Ten eerste was er hier schoolvakantie vanaf 11 juni tot 17 juli. Ten tweede viel de laatste week van die vakantie samen met 2 religieuze feestdagen namelijk Galungan en Kuningan en dan gaat alle tijd op aan ceremonies e.d. en tot slot hadden we de afgelopen weken dochter Cindy met man Jasper en kleinkinderen Jesse en Cathelijne hier. Waren mooie weken die veel te snel voorbij zijn gegaan.

Maar goed, het is nu weer voorbij met de vakantiepret en we moeten weer aan de gang met onze kleuterschool Bina Purwaka. Ik heb wel contact gehad met de leraressen in de tussentijd en vandaag ben ik naar school gegaan om te kijken wat er te doen staat.
De lerares die behoorlijk engels sprak heeft een baan kunnen krijgen bij de staatskleuterschool in Amlapura (de hoofdstad van ons district). Prima voor haar want dan krijgt ze ook een behoorlijk salaris en waarschijnlijk zelfs pensioen. Ik heb nu geen vertaalster meer dus zal alles nu in het indonesisch moeten doen. Dat de lerares weg is betekent dat onze loonkosten wat dalen maar… wat we aan loonkosten overhouden gaan we aan zwemkosten en maaltijdkosten extra uit moeten geven want de school heeft 68 aanmeldingen. Hartstikke mooi natuurlijk. Ik heb het idee dat het feit dat het schooltje extra’s biedt als zwemlessen, maaltijden op zaterdag en een schoolreisje de populariteit heeft doen toenemen.
Betekent wel dat er extra meubilair moet komen om die kinderen ook een behoorlijk plekje te kunnen geven in de klas. We gaan kijken of we daarbij kunnen helpen.

Van die 68 aanmeldingen zijn er 20 die gevraag hebben of ze voor onze “beurs” is aanmerking kunnen komen. Ik had de leraressen gezegd dat ik voor 15 kinderen het schoolgeld, het uniform, een paar schoenen, sokken en een schooltas kan betalen. Nu we 20 vragende hebben zullen we dus waarschijnlijk een selectie moeten toepassen. We hebben namelijk een redelijke reserve en er hebben zich ook weer mensen aangeboden die voor euro 75 een kind willen sponsoren. Toch wil ik dat niet gelijk weggeven en ik ga dus met de leraressen alle vragers langs om te kijken in wat voor omstandig heden ze wonen, hoeveel kinderen ze hebben, of ze werk hebben en wat voor werk dat is. Samen met de leraressen zullen we dan bepalen voor wie we de schoolkosten dit jaar zullen betalen. We zijn heel dankbaar voor de giften die we speciaal voor dit sponsoren van kinderen hebben gehad maar ook voor de vaste sponsoren die ons steunen want daardoor hebben we die reserve waarmee we indien noodzakelijk wat extra’s kunnen doen.

Mochten er nou mensen zijn die na dit gelezen te hebben ook graag deel uit willen maken van onze dankbaarheid (en die van de kinderen en leraressen van T.K. Bina Purwaka) dan kun je altijd geld storten op gironummer 1978830 t.n.v. D.van Dommelen en/of A.H. Landheer te berke en Rodenrijs. Dit nummer wordt alleen maar gebruikt voor Bina Purwaka aangelegenheden.

Wanneer we ons rondje langs alle aanvragers hebben gedaan, zal ik jullie informeren over hoe dat gegaan is. Ik zal ook foto’s maken zodat jullie een indruk hebben hoe de leefomstandigheden op het paradijselijke vakantie-eiland Bali ook kunnen zijn.

Salam hangat,
Ad en Brenda

• 25 Juli 2011 - 07:25

Nico:

Fijn weer wat te lezen en ja zeker "aan de slag" met de Bina Purwaka. Meer aanmeldingen is, denk ik, zeker een signaal dat het daar goed gaat en dat is een mooi compliment.
    Ik wens jullie, de leerkrachten en de kinderen in ieder geval een heel goed schooljaar met veel mooie momenten.
    We zullen eens kijken of we een aantal extra sponsoren kunnen vinden je weet maar nooit.
    Voor nu de mazel en take care,

Nico

• 25 Juli 2011 - 07:28

Brigitte:

Goed hoor Ad en Bren. Wij blijven in ieder geval Bina Purwaka steunen.
    Succes verder en leuk weer wat van jullie te horen.

Liefs,
    Brigitte en Reggie

• 25 Juli 2011 - 07:54

Peter:

Hoi Ad & Brenda
    Leuk om weer wat van jullie schooltje te vernemen, want zo mag ik het toch noemen. Met hart en ziel ondersteunen jullie je eigen schooltje en vindt het een mooie doelstelling in jullie leven daar op Bali. Dit is ook één van de redenen, dat wij jullie schooltje altijd, naar draag kracht, zal blijven steunen.
    Liefs en God Bless You, Peter & Jacqueline.

• 25 Juli 2011 - 10:31

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Harstikke leuk, dat jullie kinderen en kleinkinderen op bezoek zijn geweest.
    Daar krijg je energie van end aar kunnen jullie dan weer even "op teren". Wat vervelend, dat de tolk een andere baan heeft gekregen, maar fijn voor haar natuurlijk. "T is wel een voordeel voor je Ad, dan spreek je straks de taal helemaal vloeiend. Sterkte met de keuze die je moet maken nu je zoveel anmeldingen hebt gekregen. Maar dat is jullie wel toevertrouwd en gaat lukken.
    'T gaat jullie goed!!

Rita en Fred
    xje

Rita en Fred

• 27 Juli 2011 - 08:23

Leo Van Der Wilk:

Ad en Brenda,

Mooi dat jullie in de schoolvakanties met jullie kleinkinderen aan de slag zijn geweest. Als opa en oma aan de slag: dat is het ware leven.

Weer een start van het nieuwe schooljaar en ook leuk om over jullie betrokkenheid hierbij te lezen.
    Jullie zijn uiteraard goed bezig!

groetjes

• 27 Juli 2011 - 09:23

Wynand:

Blij te horen dat jullie het nog een beetje redden. Complimenten voor je aanpak en Wilma en ik blijven uiteraard ondersteunen

gr Wynand/Wilma

• 28 Juli 2011 - 13:14

Saskia:

Hey Ad & Bren!

Leuk om weer een verhaaltje van jullie te lezen! Nog minder dan 2 maandjes en dan kom ik ook jullie kant op. Heb er erg veel zin in en ben ook heel erg benieuwd naar 'jullie' schooltje!

xxx

• 29 Juli 2011 - 06:18

Nathalie:

Liverds....ik ben zo trots op jullie!!!

kus Nath