armoede kent verschillende gezichten - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu armoede kent verschillende gezichten - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

armoede kent verschillende gezichten

Door: ad landheer

Blijf op de hoogte en volg ad

14 Augustus 2013 | Indonesië, Amlapura

jasri 14 augustus 2013
Ha die lezers,
In mijn vorige verslag had ik al aangegeven dat we 22 aanvragen hadden om het schoolgeld te betalen dit jaar omdat de ouders het niet kunnen. vandaag hebben we ongeveer de helft van de huizen bezocht waar deze ouders wonen.
Je ziet dan dat mensen verschillend omgaan met armoede. Sommige zakken een beetje weg in lethargie en anderen proberen er toch wat van te maken en houden het schamele bezit dat ze hebben wel brandschoon. Hoe zou ik zelf met zo'n situatie omgaan? Geen idee, wanneer je de uitzichtloosheid ziet van sommige situaties dan wordt je zelf al somber en toch is er in zo'n 90% van de gevallen toch sprake van een soort blijmoedigheid en vragen ze allemaal of je iets wil drinken of eten terwijl ze zelf al bijzonder weinig hebben. het was weer een hele ervaring en ook weer een les. De lessen zijn: 1 Wat heb ik geluk gehad in mijn leven en 2 je hoeft niet rijk te zijn om trots en gastvrij te zijn.
Volgende week gaan we de 2e helft van de aanvragers langs. Daarna beslissen we samen met de leraressen voor wie het schoolgeld en de uniformen e.d. gaan betalen. De leraressen weten beter wat er speelt en wie onze hulp verdient. Ik laat jullie natuurlijk weten hoe dit afloopt.
Het schoolpplein is inmiddels volledig bestraat dus dat ziet er mooi uit.
Ik heb bij dit verslag een aantal foto's geplaatst zodat jullie een indruk hebben van de leefomstandigheden van de mensen waar we vandaag lansg geweest zijn.
Salam hangat,
Ad en Brenda.

• 14 Augustus 2013 - 09:35

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Wij moeten in Nederland maar niet zeuren over hoe slecht dat het hier allemaal gaat.
    Veel wijsheid met de moeilijke keuzes die jullie moeten maken als het gaat om de toekomst van de kinderen.

Rita en Fred,
    xje

• 14 Augustus 2013 - 10:06

Nico:

Wat een mooi en goed verslag!

• 14 Augustus 2013 - 10:41

Marcel :

Eens met de lessen, Ad. Succes met het vervolg. Zal niet eenvoudig zijn om te kiezen.

grtz Marcel

• 14 Augustus 2013 - 13:41

Peter Pieplenbosch:

Ja, Ad, wat moet ik hier nou opzeggen ? Heb zelf de armoede van dichtbij gezien, wij kunnen hen slechts financieel bijstaan c.q. helpen. Jij zorgt voor die extra hulp dat alles bij de juiste personen komten en dat zij naar school kunnen gaan ! Wij zijn blij met jouw instelling en hulp aan je medemens ! Ja, zwager wij zijn trots op je ! Chapeau voor jouw bijzondere inzet ! Lieve groetjes, Peter en Jacqueline.

• 14 Augustus 2013 - 17:30

Marien:

moeilijke afwegingen, je gunt het ze allemaal. Wijsheid gewenst broertje!

• 15 Augustus 2013 - 08:10

Ad Landheer:

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het is altijd prettig om je gesteund te weten en die beslisiingen daar gaan we volgende week op zeker goed uit komen.

• 20 Augustus 2013 - 19:42

Marcel Reijman:

He Ad,
    Wat een goed werk doen jullie daar! Bijzonder om te lezen. Het ga julle goed!
    Hartelijke groeten,
    Marcel Reijman