een wat ander verhaal - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu een wat ander verhaal - Reisverslag uit Amlapura, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

een wat ander verhaal

Door: ad en brenda

Blijf op de hoogte en volg ad

26 Februari 2014 | Indonesië, Amlapura

Jasri 26 februari 2014,
Ha die lezers,
Vandaag een iets ander verhaal. Gewoon om jullie een iindruk te geven van de dagelijkse gang van zaken hier op Bali en dus van de leefwereld van de kinderen van Bina Purwaka.
Vorige week kwam bapak Ketut langs bij ons thuis (Pak Ketut is 1 van de bestuursleden van de kleuterschool). We waren druk want we hadden gasten en zaten midden in de voorbereidingen van het ontbijt. (Als je een zacht gekookt ei beloofd wil je niet een blauw/groen dooiertje aanbieden). We waren dus een soort van gehaast maar zijn er toch even voor gaan zitten. Pak Ketut vertelde dat zijn moeder was overleden. Toen ik vroeg hoe oud ze was geworden zei hij:" over de 100". Ik denk dat dat voornamelijk wil zeggen dat ze heel erg oud is geworden voor balinese begrippen. Het doel van zijn komst was om te vragen of hij kokosnoten van ons mocht gebruiken. We hebben namelijk een kokospalm met gele noten in de tuin en die gele noten gebruiken ze altijd voor ceremonies. Vanwege de crematie ceremonie van zijn moeder had pak Ketut dus die noten nodig.
Natuurlijk mocht hij die noten van ons gebruiken dus Pak Ketut vertrok met een tevreden gevoel en ik kon de zachtgekookte eitjes nog net op tijd onder de koudwaterkraan halen.
Vandaag was de crematieceremonie van de moeder van pak ketut en voor onze dorpse begrippen was het een grote ceremonie met een groot altaar. Toch een bijzonder idee dat onze gele kokosnoten van die grote ceremonie onderdeel uit maakten.
Is toch ook een beetje te vergelijken met hoe jullie individuele bijdragen aan de kleuterschool deel uit maken van het op een hoger plan brengen van die kleuterschool en dus deel uitmaken van een verbetering de voorzieningen hier in Jasri. En zoals pak ketut blij was met de gele kokosnoten, zo zijn wij iedere keer weer blij dat we zoveel trouwe en spontane donateuren hebben die zorgen dat T.K. Bina purwaka er goed voor staat.
bedankt daarvoor.
Salam Hangat,
Ad en Brenda.

• 26 Februari 2014 - 09:43

Nico Landheer:

Het is inderdaad mooi hoe de een op eigenlijk eenvoudige wijze de ander kan helpen. De eitjes zijn immers nog gelukt en je bent vast niet zelf de palm in gekropen en de natuur deed de nootjes noten worden.
    Het was dus gewoon een kwestie van de ander willen helpen, ik zeg "goed gedaan".
    Ongewild zie ik een goede markt voor de gele kokosnoot op Bali.
    Kraampje bij de poort wellicht er zijn daar zoveel ceremonies. Bordje er bij "kokosnoot van Landheer voor al u ceremonies"

Succes met de Bina

Nico

• 26 Februari 2014 - 15:38

Ad En Brenda:

bedankt voor de tip nico!

• 26 Februari 2014 - 18:05

Peter & Jacqueline:

Hoi, mensen van het goede leven !

Ja wat leuk het verhaal van die gele kokosnoten in jullie voortuin !
    Zie het allemaal weer voor me, en het kokossap is nog lekker zoet ook en dat het voor ceremonies zo gewild is, wist ik niet. Inderdaad net wat Nico zegt: "een gat in de markt voor verkoop gele kokosnoten ? Zijn die bomen zeldzaam ? Zou, dan wat meer van die boompjes in je achtertuin neerzetten ! Ha,ha.
    Geniet van het leven, leuk hoor Ad en Brenda ! Suc6, grt, Peter & Jacqueline

• 27 Februari 2014 - 15:59

Rita En Fred:

Hoi Brenda en Ad,

Wat een bijzondere gebeurtenis!
    En dat je met zo iets simpels als een kokosnoot iemand gelukkig kan maken.

Veel geluk en plezier met jullie goede werk voor het schooltje!!

Rita en Fred,
    xje