Puzzelstukjes of toeval bestaat niet - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu Puzzelstukjes of toeval bestaat niet - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van ad landheer - WaarBenJij.nu

Puzzelstukjes of toeval bestaat niet

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg ad

26 September 2011 | Indonesië, Batavia

Ha die lezers,
Dit keer weer een verhaal dat niet echt met de kleuterschool te maken heeft maar er wel sterk aan verbonden is.

Puzzelstukje 1
Een dame in Nederland die een bungalow in Jasri gaat huren (Jasri is de plaats waar Brenda en ik wonen en waar de kleuterschool staat) googelde Jasri en kwam zo op de site van Bina Purwaka. Omdat een goede vriend van haar bestuurslid is van de stichting “Help dit Kind”, attendeerde zij hem op onze site. Deze vriend Cor van der Laan heeft een reactie geplaatst op de site bij mijn vorige verslag en gevraagd of ik contact met hem op wilde nemen. Dat heb ik gedaan en Cor vroeg zich af of de stichting misschien iets voor de kleuterschool kon doen.

Puzzelstukje 2
In de week van mijn vorige verslag werd ik op de kleuterschool geconfronteerd met een jongetje dat wel op het terrein van de kleuterschool rondhing, maar daar eigenlijk te oud voor was en die ook geen lessen volgde. Ik heb aan het hoofd van de kleuterschool gevraagd wat er aan de hand was en kreeg het volgende te horen. Het jongetje heet Komang Agus Juliana en hij komt met zijn jongere neefje naar de kleuterschool. Hij wacht dan tot dat neefje klaar is en gaat dan weer naar huis. Komang is slecht ziend en in de 2e klas van de lagere school heeft hij te horen gekregen dat het geen zin meer had omdat hij bijvoorbeeld het bord niet kon zien. Komang is inmiddels 11 en dus al een paar jaar niet meer naar school geweest. Komang is een leuk ventje en ook niet dom. Nou is er op Bali wel buitengewoon onderwijs (Sekolah Luar Biasa) en dat is ook gratis maar altijd verder weg en Komang zijn ouders zijn arme dagloners die de vervoerskosten niet konden betalen. Komang zijn ouders huren nu een kamer in de buurt van Denpasar om daar in de buurt te werken en Komang woont bij zijn oom in ons dorp.

Puzzelstukje 3
Met in mijn achterhoofd dat de stichting van Cor wellicht iets voor Komang zou kunnen betekenen ben ik met Komang, zijn moeder en het hoofd van de kleuterschool naar de dichtstbijzijnde school voor buitengewoon onderwijs gegaan. Daar werd ons verteld dat Komang daar intern zou kunnen gaan maar dat ze wel van een oogarts moesten weten wat precies zijn oogprobleem is.
De volgende dag zijn we naar een oogarts in klungkung gegaan en die verwees ons naar een gespecialiseerde oogarts in Denpasar. Daar werd duidelijk dat het gaat om een aangeboren afwijking die niet te herstellen is en waar ook geen bril voor mogelijk is. Komang heeft een afwijking in zijn zenuwencentrum waardoor hij niet kan focussen en zijn ogen met rukjes heen en weer gaan. Dichtbij kan hij wel wat zien maar veraf echt niet. De oogarts heeft een verwijsbrief voor de school voor buitengewoon onderwijs gekregen. Hij kon wel wat hebben aan een leesloep e.d.

Puzzelstukje 4
Afgelopen donderdag is mijn nichtje naar Bali gekomen op vakantie en zij kon een leesloep, een leesliniaal en een magnifying sheet meenemen voor Komang. Haar ouders (mijn oudste broer en zijn vrouw) hebben die kosten voor hun rekening genomen

Puzzelstukje 5
De Stichting Help dit Kind (check www.helpditkind.nl).van Cor heeft zich bereid verklaard om de kosten voor uniformen, tas, sokken en schoenen voor hun rekening te nemen. Zij richten zich op individuele hulp met een duidelijk begin en eind punt. Omdat voor Komang geldt dat hij waarschijnlijk een aantal jaren naar school moet, past de bekostiging daarvan begrijpelijk niet binnen hun doelstellingen maar… Cor, de eerder genoemde vriendin en de dochter van Cor hebben zich bereid verklaard om in ieder geval het eerste jaar de kosten voor het interne verblijf van Komang voor hun rekening te nemen. Verder is met de school afgesproken dat we iedere maand een gesprek hebben om te kijken hoe het met Komang gaat, of hij wat leert en of hij het naar zijn zin heeft. Wanneer dit niet werkt zouden we eventueel kunnen uitwijken naar een school speciaal voor slechtzienden in Denpasar. Tussendoor ga ik hem ook met regelmaat bezoeken om hem ook mentaal te steunen en ook het hoofd van de kleuterschool zet zich extra voor hem in terwijl het geen kind van haar school is maar ze voelt toch een bepaalde verantwoordelijkheid.

De totale puzzel,
Sinds vandaag gaat Komang weer naar school. Zijn kleding is betaald. Zijn interne verblijf wordt in ieder geval voor een jaar betaald. Hij heeft extra hulpmiddelen die betaald zijn. Iedere maand wordt er gekeken of hij voortgang boekt en of hij het naar zijn zin en tussendoor krijgt hij regelmatig bezoek.
Lijkt mij toch een goed opgeloste puzzel en dat in de tijd tussen het vorige verslag en vandaag!

Op de foto’s zie je Komang en het neefje dat hij naar school brengt en een foto van vandaag temidden van andere leerlingen. Hij zit in het midden in uniform met zijn ogen dicht.
Daarnaast foto’s gemaakt op de kleuterschool waarbij jullie 2 van de 3 uniformen kunnen bewonderen!

Volgende keer weer meer kleuterschool nieuws maar dit kwam nu op ons pad en moest eerst opgelost worden.

Oh ja, alles wat met Komang te maken heeft gaat buiten Bina Purwaka om dus er zal geen vermenging van geld of rekeningen of wat dan ook plaats vinden.

Salam hangat,
Ad en Brenda

• 26 September 2011 - 06:00

Donald & Linda:

Lieve mensen,

Jullie verrichten we heel mooi werk daar op Bali! Hier is alles geregeld en voorzien, dat brengt ons tot het besef dat het niet allemaal vanzelfsprekend is.

Groeten!

• 26 September 2011 - 07:24

Nico:

Puzzelen heeft altijd in de familie gezeten ha ha.
    Ik denk dat deze puzzel goed is opgelost wat zo veel wil zeggen als samen gebracht en op z'n plaats gelegd.
    Goed gedaan luitjes, lekker bezig.

Nico

• 26 September 2011 - 11:05

Rita En Fred:

In Nederland vinden we alles maar heel gewoon en dat er altijd wel een potje is waar je op terug kunt vallen.
    Niet in Indonesië (en op Bali) dus. Niets is toeval blijkt nu wel, wat een geweldige actie en wat een geweldig resultaat! Tot gauw.

Rita en Fred
    xje

• 26 September 2011 - 13:23

Hendrien:

Toeval bestaat niet!

• 26 September 2011 - 15:16

Brigitte:

Hoi Ad en Brenda

Wat een mooi verhaal zeg.
    Goed hoor wat jullie allemaal doen.

Groetjes,
    Brigite

• 26 September 2011 - 16:33

Nathalie:

Geweldig!! ik realiseer me weer eens te meer wat een geweldige Regisseur we daar boven hebben! En wat fijn dat julie je zo willen inzetten!!!

Liefs Nath

• 27 September 2011 - 10:05

Leo Van Der Wilk:

Hoi Brenda en Ad,

Goed dat jullie de tijd nemen en je effort erin steken om ook Komang beter in het leven te zetten. Geweldig, zelfs. Ook de samenwerking hierbij met Helpditkind is prima. Zo komen er meer mogelijkheden en mogelijk ook voor toekomstige situaties.
    Dankjewel en groetjes
    Leo

• 29 September 2011 - 12:22

Iris Broekarts:

Mooi verhaal zeg!

• 30 September 2011 - 08:17

Peter & Jacqueline:

Hoi Ad & Brenda,

Wederom fantastisch wat jullie doen !
    Kan jullie van hieruit alleen maar ondersteunen en hoop tzt. het schooltje een keer te bezoeken.
    Suc6 met alles wat je nog zou moeten doen.
    Groetjes xx P. & Jacq.

• 03 Oktober 2011 - 19:41

Judith:

Beste Ad en Brenda, ik wil graag (gratis) vrijwilligerswerk gaan doen in Bali voor de maand januari. Kunnen jullie mij informeren wat de mogelijkheden zijn?

gr. Judith en heel erg bedankt!

• 04 Oktober 2011 - 12:57

Ad:

Hoi Judith,
    Ik heb van jou geen e-mailadres dus ik kan je vraag niet beantwoorden.
    hartelijke groet,

bedankt!

• 01 April 2013 - 09:17

Fred H Roos:

Beste Mensen,

Wij reizen vrijdag aanstaande af naar Kuta.
    Via een vriend werd ik op jullie site gewezen .
    Wat is jullie adres , als wij een rondje maken willen wij eens komen kijken.

Met vriendelijke groet,

Fred

• 01 April 2013 - 09:45

Ad Landheer:

Hoi Fred,
    Wij zitten in oost Bali tussen Candidasa en Amlapura in het plaatsje Jasri, aan de jalan Pantai Jasri en we hebben geen huisnummer maar ons huis heet Villa Santai Jasri of anders vragen naar Ibu Brenda en Bapak Ad. goede reis vrijdag.
    groet,
    Ad en Brenda